سازمان ملل خواهان ۴,۲۷ میلیارد دلار برای کمک به بیش از ۱۷ میلیون نفر در یمن بود اما کنفرانس حامیان مالی یمن در ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس در ژنو تنها یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کمک جمع‌آوری کرد. برخی از کمک‌کنندگان اصلی نیز هیچ تعهدی در این زمینه تقبل نکردند.

به گزارش شبکه الجزیره برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرده است به دلیل عدم دریافت بودجه کافی، شرایط اقتصادی جهانی و همچنین تداوم اثرات تهاجم روسیه به اوکراین، مجبور به جیره‌بندی کمک‌های غذایی خود به یمن شده است.

برنامه جهانی غذا به ۱۳ میلیون نفر در یمن کمک‌های غذایی ارائه می‌کند. کاهش‌ منابع به این معنی است که تنها می‌تواند ۵۰ درصد نیاز غذایی روزانه پنج میلیون نفر از نیازمندان به دریافت کمک‌های غذایی را تأمین کند و هشت میلیون باقیمانده نیز تنها ۲۵ درصد از نیاز روزانه خود را دریافت می‌کنند.

دست‌کم ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر – بیش از نیمی از جمعیت یمن به کمک غذایی نیاز دارند.

برنامه جهانی غذا در توییتر نوشت:

«بحران مالی و تورم جهانی و اثرات جنگ اوکراین برنامه جهانی غذا را مجبور کرده است تا تصمیم‌های بسیار سختی در مورد [نحوه ارائه] حمایت غذایی از یمن بگیرد.»

برنامه جهانی غذا در ادامه افزود:

 «فعالیت‌ها برای تاب‌آوری معیشتی، و برنامه‌های تغذیه و تغذیه مدارس برای چهار میلیون نفر کاهش می‌یابد و تنها در دسترس یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خواهد بود.»  

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگی ویرانگر است که در آن شورشیان حوثی متحد ایران در مقابل دولت به‌رسمیت شناخته‌شده یمن که از سوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شود، قرار دارند. صدها هزار نفر در این جنگ کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. در این میان بحران اوکراین هم به گرسنگی در یمن دامن زده است.

روسیه و اوکراین حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را به عهده دارند. در اثر بحران اوکراین قیمت گندم ۳۷ درصد و قیمت ذرت نیز ۲۱ درصد جهش کرد. شرکت‌هایی مانند کلوگ و جنرال میلز قیمت‌ محصولات خود را افزایش داده‌اند و هزینه‌های بحران را به مصرف‌کنندگان منتقل کرده‌اند. این امر سبب تشدید بحران کنونی در زمینه گندم و ذرت شده است.

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۲ تعداد گرسنگان یمن از ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به حدود ۱۹ میلیون نفر افزایش یابد که از این تعداد سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر  با سطح اضطراری گرسنگی مواجه خواهند شد.

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در حال حاضر دو میلیون و ۳۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در یمن از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند که انتظار می‌رود ۴۰۰ هزار نفر از آنان در ماه‌های آینده به سوءتغذیه شدید مبتلا شوند که خطر مرگ را در پی دارد.