در جنایتی خونین در مرکز خرید «فیلدز» در کپنهاگ دست‌کم سه نفر به ضرب گلوله کشته شدند. به گزارش رسانه‌های محلی، سورن توماسن، رئیس پلیس یکشنبه ۳ ژوئیه/۱۲ تیر در پایتخت دانمارک گفت قربانیان مردی بین ۴۰ تا ۵۰ ساله و دو جوان هستند. سه نفر دیگر نیز به شدت مجروح شده و حالشان وخیم است.

توماسن هیچ اطلاعاتی در مورد انگیزه احتمالی ارائه نکرد. او گفت حدس و گمان‌هایی درباره انگیزه نژادپرستانه فرد مظنون در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. در حال حاضر هیچ مدرکی در این مورد در دست نیست. پلیس یک جوان ۲۲ ساله دانمارکی را در ارتباط با این جنایت دستگیر کرد. توماسن گفت فرد مظنون به تیراندازی برای پلیس شناخته شده بود. او اطلاعات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

به گفته بازرس ارشد، تاکنون هیچ مدرکی که دال بر آن باشد که فرد مظنون همدستانی هم دارد در دست نیست. با این حال، مقامات به تحقیقات در این زمینه ادامه می‌دهند. ریکه لواندوفسکی، یک شاهد عینی به شبکه دوم تلویزیون سراسری دانمارک گفت تیرانداز لباس تیره پوشیده بود و نقاب نداشت. یکی دیگر از شاهدان عینی به نام مهدی الوزنی گفت این مرد با اسلحه شکاری به روی مردم آتش گشود.

احتمال انگیزه تروریستی

توماسن گفت اطلاعاتی که در مورد انگیزه فرد مظنون وجود دارد با عدم قطعیت همراه است. او از نوعی «دوره آشوب» صحبت کرد. پلیس حدود ساعت ۱۷:۳۰ از وقوع تیراندازی در مرکز خرید مطلع شد و محل را محاصره کرد. نیروهای امنیتی همچنان در صحنه حضور دارند.

توماسن گفت نمی‌توان احتمال انگیزه تروریستی را رد کرد. رویترز می‌نویسد نشست خبری رئیس پلیس دانمارک بارها با صدای آژیر خودروهای گشتی که در حال حرکت بودند، قطع شد و یک هلیکوپتر نیز در هوا در حال حرکت بود.

در ضرورت همبستگی ملی و انسجام اجتماعی

خانواده سلطنتی دانمارک خواستار همبستگی ملی و انسجام اجتماعی شدند. در ساعت‌های پایانی روز یکشنبه ملکه مارگرت دوم در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«در شرایط کنونی ما نیاز به همبستگی ملی و مراقبت داریم. از پلیس، اورژانس و مقامات بهداشتی برای اقدام سریع و موثر تشکر می‌کنیم.»

خانواده سلطنتی در این بیانیه آورده است:

«ما هنوز از ابعاد کامل و میزان گستردگی این فاجعه اطلاعی نداریم، اما از هم‌اکنون مشخص است که چندین نفر جان خود را از دست داده و تعداد بیشتری نیز مجروح شده‌اند.»

خانواده سلطنتی خاطرنشان کرده‌اند که با قربانیان، خانواده‌های آنها و همه کسانی است که تحت تأثیر این فاجعه قرار گرفته‌اند، به عمیق‌ترین شکل احساس همدردی می‌کنند.

مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک نیز تیراندازی مرگبار در مرکز خرید را محکوم کرد. او از مردم کشورش خواست تا با هم متحد شوند و از یکدیگر حمایت کنند. فردریکسن شامگاه یکشنبه گفت:

 «همه ما به طرز وحشیانه‌ای از تابستان درخشانی که تازه آغاز شده بود با خشونت جدا شدیم. این غیر قابل درک، دلخراش و بی‌معنی است. پایتخت زیبا و امن ما در کسری از ثانیه دگرگون شده است.»

دانمارک برای نخستین بار میزبان تور دو فرانس ۲۰۲۲ است که از روز جمعه و همانند سال‌های گذشته از یک کشور اروپایی غیر از فرانسه شروع شده است.

سوفی اچ اندرسن، شهردار کپنهاگ نیز اعلام کرد از تیراندازی «وحشتناک» در مرکز خرید فیلدز شوکه شده است. او یادآوری کرد که هنوز مشخص نیست چند نفر مجروح یا کشته شده‌اند، اما حمله «بسیار جدی» بوده است.

به گزارش شبکه دو تلویزیون سراسری دانمارک بیمارستان Rigshospitalet اعلام کرده که سه مصدوم به آنجا منتقل شده‌اند.

فرار از طریق خروجی اضطراری

تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مردم را نشان می‌دهد که وحشت‌زده از مرکز خرید فیلدز فرار می‌کردند. یکی از شاهدان عینی گفت که با خانواده‌اش در یک فروشگاه بود که سه یا چهار صدای گلوله شنید. سپس افراد دیگری به داخل فروشگاه دویدند و گزارش دادند که تیراندازی شده است، پس از آن او و خانواده‌اش از خروجی اضطراری فرار کردند.

پلیس بلافاصله در محل مستقر شد و یک هلیکوپتر بر فراز منطقه پرواز کرد. پلیس از مردم خواست تا فیلم و عکس تهیه کنند. شاهدان همچنین به روزنامه «جیلاندز پستن» گفتند که صدای تیراندازی شنیده‌اند: «نمی‌دانستی چه اتفاقی دارد می‌افتد. ناگهان هرج و مرج همه جا را فرا گرفت.»

یک شاهد عینی دیگر به نام آسترید کوفوئد یورگنسن گفت:

«همه در رستوران به آشپزخانه فرستاده شدند، سپس ما آنجا نشستیم و می‌توانستیم صدای سه یا چهار گلوله را بشنویم.»

 فیلدز یک مرکز خرید بزرگ در منطقه نسبتاً جدید Ørestad در جنوب کپنهاگ است.

سالن چند منظوره بزرگ رویال آرنا نیز در همان نزدیکی قرار دارد. بلیط‌های کنسرت موسیقی هری استایلز خواننده بریتانیایی فروخته شده بود. این کنسرت نیز که قرار بود ساعت هشت شب برگزار شود به دلایل امنیتی لغو شد. مجلس ضیافت با فردریک ولیعهد دانمارک در کشتی نیز لغو شد.