شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون با شاخص ۳۱۹ در شرایط خطرناک قرار دارد. این در حالی است که بر اساس شاخص کیفی هوا، از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، افزایش غلظت آلاینده‌ها موجب اعلام تعطیلی تمامی اداره‌ها، مدرسه‌ها و دانشگاه‌های استان تهران به جز دو شهر فیروزکوه و دماوند در روز دوشنبه ۱۳ تیر ماه شده است.

عابد ملکی، معاون هماهنگی امور استانی استانداری تهران، پس از پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در شامگاه یک‌شنبه ۱۲ تیر ضمن اعلام این خبر گفت:

«با توجه به تشدید و انتشار گرد و غبار در سطح استان تهران، فردا دوشنبه ۱۳ تیر ماه تمامی اداره‌ها، مهدهای کودک و تمامی مقاطع تحصیلی استان تهران به‌ جز دو شهرستان فیروزکوه و دماوند تعطیل خواهد بود.»

به گفته ملکی تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی در استان تهران به جز دو شهرستان فیروزکوه و دماوند هم امروز تعطیل هستند و امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها نیز شامل همین تعطیلی خواهد بود.

او در عین حال تأکید کرد که بانک‌ها و بورس تعطیل نیستند.

علاوه بر استان تهران، در استان البرز هم کیفیت هوا نازل است، غلظت آلاینده‌های جوی و گرد و غبار افزایش یافته و میزان آلودگی در وضعیت خطرناک قرار گرفته است. به همین دلیل هم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از تعطیلی تمامی اداره‌ها، بانک‌ها و مراکز علمی و آموزشی این استان خبر داد.

امیر جاویدپور روز یک‌شنبه ۱۲ تیر در حاشیه جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان گفت:

«بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان، تحلیل آخرین الگوهای پیش‌یابی حاکی از گذر توده گرد و غبار و فعالیت موج ناپایدار است. با توجه به پیش‌بینی وزش باد نسبتا شدید و لحظه‌ای، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در سطح ناسالم برای تمام گروه‌ها، با تعطیلی تمامی اداره‌ها، بانک‌ها و مراکز علمی و آموزشی استان موافقت شد.»

به گفته جاویدپور این وضعیت تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

او از تمامی گروه‌ها به ویژه کودکان، سالمندان و گروه‌های پرخطر خواست تا با توجه به وضعیت آلودگی هوا، برای حفظ سلامتی خود از رفت‌و‌آمد «در سطح استان» خودداری کنند.

در چند سال گذشته در بهار و تابستان‌ها هم وضعیت هوای شهرهای بزرگ ایران ناسالم است و این در حالی‌ست که پیشتر افزایش آلودگی هوا به ویژه در تهران، در پاییز و زمستان بروز می‌کرد.

همزمان با اعلام تعطیلی‌ها در استان تهران و البرز به دلیل آلودگی هوا تنها برای کارمندان، یک فعال صنفی کارگری از این موضوع انتقاد و بر ضرورت تعطیل شدن فعالیت کارگران تأکید کرد:

«مگر کارگران قلب و ریه و شش ندارند یا دولت فکر می‌کند باید جان و سلامتی‌شان را در راه منافع کارفرمایان فدا کنند؟ اگر مشکل یا بیماری جسمی و روحی برای کارگران در این هوای آلوده و میکروبی به وجود آید، مقصر کیست و چه کسی خسارات بی‌شمار آن را تقبل می‌کند؟ بسیاری از کارگران ساختمانی و آن‌هایی که در فضای باز کار می‌کنند، حتی یک بیمه ساده ندارند که اگر مریض شدند، بتوانند درمان شوند یا غرامت ایام بیکاری بگیرند.»

حسین حبیبی، عضو هیأت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، به خبرگزاری دولتی ایلنا گفت:

«ما باز هم شاهد تبعیض هستیم. چرا کارمندان دولت که عموماً در فضای بسته و پشت میز کار می‌کنند تعطیل شده‌اند اما کارگران بخش خصوصی که بیشتر در فضای باز کار می‌کنند و کارشان هوازی و یدی است، مشمول تعطیلی نشده‌اند؟ کارکنان دولت مگر ریه و خون و اعصاب و روانشان از کارگران رنگین‌تر است یا از فضا آمده‌اند که در آلودگی هوا و کرونا تعطیل می‌شوند؟ همیشه تعطیلی برای پرسنل دولت است و کارگران بی‌نصیبند!»

حبیبی این رویکرد را «تبعیض آشکار» خواند که در تمام دولت‌های جمهوری اسلامی بوده و تا امروز هم ادامه داشته است:

«دولت به جای اینکه در تهران “تعطیل عمومی” اعلام کند و برای همه‌ شاغلان امکان در خانه ماندن و دوری از هوای آلوده را فراهم کند، فقط کارمندان را تعطیل کرده است.»

به گفته این فعال کارگری، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظت فنی، کار کردن در شرایط پرخطر را ممنوع کرده‌اند اما:

«یک کارگر در تهران که قرارداد موقت است و دولت از او حمایت نکرده، چه‌طور می‌تواند از کار کردن در این هوای آلوده و پرخطر امتناع کند یا در خانه بماند؟»