پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا سه‌شنبه ۱۴ تیر/۵ ژوئيه در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت آمارهای کرونا در ایران دوباره روی یک «شاخه بالارونده» قرار گرفته است.

به گفته او از هفته گذشته تعداد موارد «سرپایی» ابتلا به کووید۱۹ در مراکز درمانی افزایش «چشمگیری» داشته و به نظر می‌رسد این وضعیت آغاز موج جدیدی از همه‌گیری کرونا در ایران باشد.  

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هشدار داد:

«با توجه به شرایط فعلی، ۱۰۰ درصد میزان بستری و مرگ‌ها بالا خواهد رفت و متأسفانه در این زمینه افزایشی خواهیم داشت. زیرا طبق تجربیات قبلی که داریم، وقتی کرونا شروع به بالا رفتن می‌کند، می‌رود بالا تا به پیک برسد. هرچند از آنجایی که اکنون تازه روی شاخه بالارونده بیماری قرار داریم، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی انجام داد. با این حال طی دو روز گذشته، مراجعه سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری سه برابر شده است و از ۱۲ نفر به ۵۰ نفر در روز گذشته رسیدیم که نشان می‌دهد بیماری رو به افزایش است.»

طبرسی افزود:

«اکنون بر روی شاخه بالارونده بیماری هستیم و به نظر می‌رسد که آغاز یک پیک باشد. باید صبر کنیم که یک هفته تا ۱۰ روز دیگر بگذرد تا درباره ارتفاع این موج و شدت آن بتوانیم اظهارنظر کنیم.»

به تأیید او به‌نظر می‌رسد این افزایش ناشی از زیرسویه‌های اُمیکرون یعنی BA۴ و BA۵ باشد. بیشتر موارد مراجعه به مراکز درمانی علائم سرماخوردگی دارند اما اگر بیماری بچرخد این سویه ویروس افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند را نیز به‌تدریج مبتلا خواهد کرد و به بستری شدن و احتمالاً افزایش دوباره مرگ و میر منجر خواهد شد.

پیام طبرسی خواهان تزریق دوز یادآور برای بیماران زمینه‌ای و سالمندان شد و گفت:

«در حال حاضر توصیه جدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن از سوی کسانی است که واکسن تزریق نکرده‌اند. زیرا واکسن واقعاً جلوی عوارض و شدت بیماری را می‌گیرد. اینکه بیماری در حد یک سرماخوردگی باشد، قابل تحمل است، اما اگر قرار باشد بستری و مرگ هم افزایش یابد، قابل تحمل نخواهد بود.»

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران روز دوشنبه ۱۳ تیر از چهاررقمی‌شدن تعداد موارد ثبت‌شده ابتلا به ویروس کرونا در ایران خبر داد. بر مبنای آمار وزارت بهداشت در مدت ۲۴ ساعت ۱۰۰۷ مورد جدید ابتلا تشخیص داده شده و از این تعداد ۱۲۲ نفر بستری شده‌اند. این وزارتخانه همچنین مرگ ۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را در فاصله یکشنبه تا دوشنبه گزارش کرد.

از هفتم اردیبهشت سال جاری تاکنون وزارت بهداشت موارد ابتلا را سه‌رقمی گزارش کرده بود. در عین‌حال با توجه به محدودیت‌های تست‌گیری در ایران و سیاست‌های حکومت ایران برای گزارش همه‌گیری، ارقام واقعی تا سه‌برابر ارقام رسمی برآورد می‌شوند. روز دوشنبه رنگ‌بندی شهرها نیز تغییر کرد و ۱۰۵ شهرستان ایران در وضعیت زرد همه‌گیری گزارش شدند.   

همزمان در نقاط مختلف ایران مسئولان محلی از افزایش موارد «سرپایی» و ابتلا به کووید-۱۹ خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایسنا روز سه‌شنبه به نقل از محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نوشت: میزان مراجعات سرپایی بیماران مبتلا به کووید۱۹، ۱۵ درصد افزایش داشته و این افزایش، زنگ خطری برای خیز دوباره کرونا در استان مرکزی است.

مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم گزارش مشابهی از وضعیت همه‌گیری در قم ارائه کرد و گفت:

«متأسفانه شاهد افزایش تست های مثبت کرونا در قم هستیم و از این رو از همشهریان تقاضا میکنیم دستورات بهداشتی را رعایت و در راستای انجام واکسیناسیون کامل اقدام کنند.»

با این‌حال در برخی از استان‌ها موج کووید-۱۹ به افزایش تعداد بستری‌ها منجر شده است.

حسن ملکی زاده، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز دوشنبه از بستری‌شدن ۲۲ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد. از این تعداد دو بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

در خوزستان هم تعداد بیماران کووید-۱۹ نیازمند به بستری افزایش پیدا کرده است. حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در یک برنامه تلویزیونی از شبکه استانی خوزستان از افزایش ۳۰ درصدی تعداد بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه خبر داد و گفت:

«در حال حاضر ۳۱ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور بستری هستند که این موضوع برای ما نگران کننده است.»

به گفته او ۲۳ بیمار در بخش عادی و هشت بیمار در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

در استان فارس هم تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی در هفته‌های گذشته افزایش یافته و براساس گزارش خبرگزاری‌ها برای روزهای متوالی دو رقمی شده است.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت هم روز دوشنبه کرونا را تهدید خواند و گفت:

«وقتی موارد ابتلا به حد پایینی می‌رسد، نیاز به راه‌اندازی یک سری مراکز مراقب دیده‌ور داریم که باید بیماری را رصد کرده و در صورت تغییرات هشدار دهند.»

او با اشاره ضمنی به واکسینه‌نبودن بخش زیادی از جمعیت ایران افزود:

«کرونا هنوز هم یک تهدید است حداقل ۷۰ درصد از جمعیت کشور باید واکسیناسیون کامل شده باشند. اکنون تنها ۵۸ کشور در دنیا به این هدف دست یافتند. در برخی کشورها  این پوشش در حد ۱۳ درصد است. کسانی که از پایان پاندمی صحبت می‌کنند، آیا با پوشش ۱۳ درصدی چنین چیزی امکان‌پذیر است؟»

طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت،‌ تاکنون در ایران ۶۴ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۹۷ نفر دوز اول و تنها ۵۸ میلیون و ۱۰ هزار و ۶۵۴ نفر دوز دوم را دریافت کرده‌اند. تعداد شهروندانی که هر سه‌ دوز واکسن به آن‌ها تزریق شده هم کمتر از ۲۸ میلیون نفر یعنی ۲۷ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۹۹۱ تن اعلام شده است.