دونتسک و لوهانسک دو استان از دونباس، منطقه صنعتی واقع در شرق اوکراین هستند. روسیه می‌گوید به‌نمایندگی از جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در دو جمهوری خودخوانده، می‌خواهد کنترل کل دونباس را از دست اوکراین خارج کند.

پس از این‌که نیروهای روسی یکشنبه گذشته کنترل لیسیچانسک، آخرین سنگر مقاومت اوکراین در لوهانسک را به‌دست گرفتند، مقام‌های اوکراینی گفتند اکنون مسکو تلاش‌های خود را به‌ویژه بر شهرهای اسلوویانسک و کراماتورسک در دونتسک متمرکز خواهد کرد.

سرهی گایدای، فرماندار این منطقه به تلویزیون اوکراین گفت درگیری‌های شدید در کرانه منطقه لوهانسک جریان دارد و ارتش منظم و نیروهای ذخیره روسیه در تلاشی آشکار برای عبور از رودخانه سیورسکی دونتس به این منطقه اعزام شده‌اند.

گایدای با بیان این‌که «آن‌ها خسارت‌های بسیار سنگینی متحمل شدند»، افزود:

«برخی از گردان‌ها به آن‌جا منتقل شده‌اند تا شمار مورد نیاز خود را تکمیل کنند… آن‌ها همه مجروحان خود را با خود نمی‌برند. بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها پُر شده‌اند. هنوز هم لوهانسک و دونتسک به‌شدت گلوله‌باران می‌شوند و هر چیزی که سر راهشان باشد گلوله‌باران می‌کنند.»

به‌گفته مقام‌های محلی، روز گذشته سه‌شنبه ۱۴ تیر / ۵ ژوئیه نیروهای روسی به یک بازار و یک منطقه مسکونی در اسلوویانسک حمله کردند که در نتیجه آن دست‌کم دو نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند.

پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفت اسلوویانسک و کراماتورسک در نزدیکی آن در طول شب شاهد گلوله‌باران شدید بودند. در منطقه دونتسک هیچ مکان امنی وجود ندارد که زیر گلوله‌باران قرار نداشته باشد.

گایدای فرماندار لوهانسک گفت نیروهای روسی در حال غارت لیسیچانسک و شهر همسایه آن سیویرودونتسک هستند. او گفت:

«آن‌ها ساکنان طرفدار اوکراین را شکار و با همدستان خود معامله می‌کنند. همچنین آپارتمان‌هایی را که سربازان اوکراینی در آن زندگی می‌کردند شناسایی و غارت می‌کنند.»

«جنگ طولانی» در پیش است

مسکو لفاظی‌های جنگی خود را با سخنان ویاچسلاو ولودین، رئیس دوما افزایش داد. او گفت اوکراین به یک «دولت تروریستی» تبدیل شده است.

رویترز نوشته است که اظهارات رئیس مجلس سفلی روسیه نشان داد که مسکو ممکن است اهداف جنگی اعلام شده خود را فراتر از دونباس گسترش دهد.

در نشانه دیگری از این‌که روسیه برای یک جنگ طولانی آماده می‌شود، دوما دو لایحه تصویب کرد که به دولت اجازه می‌دهند شرکت‌ها را ملزم به تأمین نیروی نظامی و کارمندان اضافه‌کار برای حمایت از جنگ کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه ۱۵ تیر / ۶ ژوئیه در نشستی با همتای ویتنامی خود بوی‌تان سون در هانوی از همه طرف‌ها خواست تا برای حفاظت از قوانین بین‌الملل تلاش کنند زیرا به‌گفته او «جهان به شیوه‌ای پیچیده در حال تکامل است».

لاوروف قرار است اواخر این هفته در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در اندونزی شرکت کند.

گفته می‌شود که در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در بالی، آمریکا فشار خواهد آورد تا مسیرهای دریایی از طریق روسیه برای تحویل غلات از اوکراین باز شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در روز جمعه آینده و در نشست‌های دوجانبه در بالی درباره امنیت انرژی صحبت خواهد کرد. بلینکن در حاشیه این اجلاس با همتای چینی خود وانگ یی نیز دیدار می‌کند.

درخواست دوباره سامانه‌های دفاع موشکی مدرن

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر بر درخواست خود مبنی بر تحویل سامانه‌های دفاع موشکی مدرن تأکید کرد.

او در پیام ویدئویی روزانه خود گفت رهبری کی‌یف از تلاش برای به‌دست آوردن شمار کافی از این سلاح‌ها دست نمی‌کشد.

زلنسکی گفت روسیه بار دیگر به اهدافی در این کشور حمله کرده و برخی از موشک‌های شلیک‌شده توسط پدافند هوایی اوکراین سرنگون شده است.

نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی

سازمان ملل متحد در گزارشی هم نیروهای روسیه و هم اوکراین را به نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی بشردوستانه در اوکراین متهم کرد.

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، در ژنو دو طرف متخاصم را به جابه‌جایی مواضع نظامی در نزدیکی ساختمان‌های غیرنظامی و در نتیجه استفاده از «سپر انسانی» متهم کرد.

او همچنین گفت اسیران جنگی بدون پاسخگویی مسئولان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار می‌گیرند. موارد تجاوز جنسی و سایر خشونت‌های جنسی نیز در مناطق تحت کنترل روسیه و اوکراین ثبت شده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل افزود «نگرانی‌های قابل توجهی» وجود دارد که حملات نیروهای روسیه با قوانین بشردوستانه بین‌المللی سازگار نیست. این مسئله به میزان بسیار کمتری در مورد نیروهای اوکراینی در شرق این کشور نیز صدق می‌کند.