خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)  شامگاه جمعه ۱۷ تیر در خبر کوتاهی از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد دو فیلمساز ایرانی خبر داد.

ایرنا نوشت:

«محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد از مرتبطین با ضدانقلاب که در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان اقدام به التهاب‌آفرینی و برهم‌زدن امنیت روانی جامعه کرده بودند با حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند.»

به‌گفته ایرنا رسول‌اف و آل احمد مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» کرده بودند.

این خبرگزاری دولتی در ادامه افزوده است محمد رسول‌اف در سال‌های گذشته به‌دلیل «اقدامات مخل امنیت سابقه محکومیت قضایی داشت» اما به‌خاطر آن‌چه «رأفت اسلامی» نامیده، «آزادانه مشغول فعالیت و فیلمسازی بوده است».

هشتم خرداد، بیش از ۱۰۰ سینماگر ایرانی در بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»، با اشاره به اعتراضات آبادان و دیگر اعتراضات در سراسر کشور پس از ریزش ساختمان متروپل، از نیروهای نظامی عامل سرکوب مردم خواستند سلاح‌های خود را زمین بگذارند. آن‌ها در این بیانیه خود نوشتند:

«فوج خروشان مردم ستم‌دیده‌ از جای‌جای ایران، فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبادان سرداده‌اند. اکنون که خشم عمومی از فساد، دزدی، ناکارآمدی، سرکوب و خفقان، امواج هم‌بسته‌ای از اعتراضات مردمی را به‌دنبال داشته است، از همه‌ی افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب مردم شده‌اند، می‌خواهیم، سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به آغوش ملت بازگردند.»

محمد رسول‌اف، مصطفی آل احمد، فرشته صدرعرفایی، سامان سالور، علی مصفا، مجتبی میرتهماسب، تهمینه میلانی، حسن برزیده، جعفر پناهی، مسعود کیمیایی، پوران درخشنده، مجید برزگر، رضا درمیشیان، مهناز افضلی، لیلا حاتمی، ابوالحسن داوودی، مونا زندی، هانیه توسلی، ترانه علیدوستی، نازنین فراهانی و مرضیه وفامهر، مانی حقیقی و کتایون ریاحی از جمله امضاکنندگان این بیانیه بودند.

در پی انتشار این بیانیه فشارها بر سینماگران امضاکننده افزایش یافت و رسانه‌های نزدیک به نیروهای امنیتی اعلام کردند که جمعی از سینماگران امضاهای خود را پس گرفتند.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تلویحاً در این‌باره گفته بود:

«با کسانی که بخواهند با بیانیه‌های بی‌ارزش و سخنان توهمی در مقابل پاسداران و نگهبانان امنیت کشور قرار بگیرند، برخورد خواهیم کرد.»

به دنبال تهدید سینماگران امضاکننده بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»، محمد رسول‌اف خبر داد که بیش از ۷۰ سینماگر دیگر به امضاکنندگان این بیانیه پیوسته‌اند.

او در صفحه اینستاگرام خود از فشار گسترده نهادهای امنیتی بر امضاکنندگان بیانیه‌ اعتراضی سینماگران ایران خبر داده و نوشته بود: «فشار برای پس‌گرفتن امضاها یا مصاحبه با خبرگزاری‌ها برای بی‌اعتبار کردن بیانیه با شدت تمام ادامه دارد. برخی از امضاکنندگان را از دستگیری ترسانده‌اند و به برخی گفته‌اند دیگر نمی‌توانید کار کنید. این وضعیت آزادی بیان در جمهوری اسلامی است.»

محمد رسول‌اف، برنده جایزه خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در سال ۲۰۲۰ و جایزه بخش «نوعی نگاه» جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۷ است.

مصطفی آل احمد که در رشته نقاشی و نمایش تحصیل کرده، چندین فیلم کوتاه، انیمیشن و مستند ساخته ‌است. او موفق به دریافت مدال یونیکا و مدال نقرهه ایبنز و برنده بهترین فیلم اکسپریمنتال جشنواره ملل اتریش شد. آل احمد همچنین برای شبکه‌های تلویزیونی آلمان و فنلاند نیز فیلم‌های مستند و انیمیشن ساخته ‌است.