مسعود یونسیان، دبیرکمیته پژوهش و اپدیمیولوژی ستاد ملی کرونا به خبرگزاری ایلنا گفت که زیرسویه اومیکرون BA.5 به ایران وارد شده است و به‌زودی به سویه غالب و فراگیر کرونا در ایران تبدیل خواهد شد.

یونسیان گفت که این زیرسویه جدید در نمونه‌هایی که در یکی از مبادی ورودی از افراد گرفته شد، مشاهده و انستیتو پاستور آن را تایید کرد.

«در هفته‌های آینده این واریانت در کشور غالب خواهد شد، از چهار هفته قبل نیز این واریانت در بسیاری از کشورهای جهان غالب شده است.»

روز شنبه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از رشد دوباره کرونا در ایران خبر داد. در نقشه‌ای که وزارت بهداشت منتشر کرد، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در حال حاضر چهار شهر و نارنجی ۱۴ شهر است.

تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۰۵ به ۱۴۲ شهر افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۳ به ۲۸۸ شهر کاهش یافت.

براساس آماری که صبح روز شنبه ۱۸ تیرماه منتشر شد، در شبانه روز گذشته دو بیمار مبتلا به کرونا در ایران جان‌شان را از دست دادند. در همین مدت ۸۹۴ بیمار جدید شناسایی شدند که ۱۶۰ نفر آن‌ها نیاز به بستری داشته‌اند. فعلا ۳۲۸ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از ابتدای همه‌گیری کرونا در ایران، بیش از ۱۴۱ هزار نفر بر اساس آمارهای رسمی جانشان را از دست داده‌اند. گفته می‌شود شمار واقعی مرگ‌های ناشی از کرونا بیشتر از آمار رسمی باشد.

مقام‌های وزارت بهداشت در روزهای گذشته نسبت به اوج‌گیری مجدد کرونا هشدار داده‌اند و برنامه‌ زمانبندی برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا هم اعلام شده است.

دبیرکمیته پژوهش و اپدیمیولوژی ستاد ملی کرونا هم معتقد است که به زودی زیرسویه جدید اومیکرون سبب افزایش شمار ابتلا به کرونا در ایران خواهد شد چرا که این نوع جدید قدرت بیشتری برای گریز از ایمنی ناشی از واکسن دارد. «شدت بیماری‌زایی این ساب واریانت تفاوت چندانی با سایر ساب‌واریانت‌ها دیگر اومیکرون ندارد با این حال فرار از واکسن این واریانت بیشتر بوده و در نتیجه به صورت منطقی می‌توان گفت که این افزایش رشد موارد ابتلا با غالب شدن BA.5 همراه بوده است.»

یونسیان پیش‌بینی کرد که این موج جدید می‌تواند کوتاه‌تر از موج اولیه اومیکرون باشد.

«در کشورهای آفریقایی این موج رخ داده و تمام شده است. در کشورهای آمریکایی نیز رخ داده، به اوج خود رسیده و اکنون نمودار آن نزولی شده است. در همه این کشورها ارتفاع قله این پیک حدود یک پنجم و یک ششم قله پیک اصلی اومیکرون بوده است. اروپا و شرق مدیترانه که ایران نیز بخشی از آن است در شاخه صعودی این پیک هستند و هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کی و کجا به قله آن خواهیم رسید.»

مراسم عزاداری محرم، راهپیمایی اربعین و بازگشت کسانی که به سفر حج رفته‌اند از نگرانی‌های کادر درمان در روزهای آینده است.

زیرسویه‌های جدید کرونا که BA.4 و BA.5 نامگذاری شده‌اند عموما بخش پایینی دستگاه تنفسی را درگیر می‌کنند و روند درمان آن اندکی دشوارتر از سویه اولیه اومیکرون است.

سازمان بهداشت جهانی تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا، پرهیز از حضور در اجتماعات، رعایت فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک، شستشوی دست و رعایت بهداشت را به عنوان موثرترین راه برای رویارویی با این وضعیت اعلام کرده است.