دانشگاه علوم‌پزشکی استان کردستان روز دوشنبه ۲۰ تیرماه اعلام کرد که در این استان ۳۹ نفر به وبا مبتلا شده‌اند. شهرستان مریوان به شناسایی ۳۱ مورد وبا، پیشتار شهرهای این استان است هرچند که موارد مشابهی در سنندج، مرکز استان و شهرهای دیگر همچون سقز و کامیاران هم مشاهده شده است.

وبا یک بیماری عفونی است که سبب بروز اسهال شدید می‌شود. افراد مبتلا عموما به دلیل از دست دادن شدید آب بدن به کام مرگ می‌روند. این بیماری در اثر خوردن غذا یا نوشیدن آب آلوده به باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود.

پیش از این اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت خطر شیوع وبا در استان‌های کردستان و کرمانشاه را جدی دانسته بود. وزارت بهداشت گفته است که شیوع وبا در عراق برای استان‌های غربی ایران وضعیت هشدار‌آمیزی ایجاد کرده است.

با توجه به نزدیکی مراسم مذهبی محرم و افزایش شمار سفرهای زیارتی به عراق این نگرانی وجود دارد که وبا به دیگر استان‌های ایران نیز سرایت کند.

مقام‌های بهداشتی در عراق هم نسبت به گسترش وبا در کشورشان هشدار داده‌اند و از کردم خواسته‌اند دستورالعمل‌های بهداشتی درباره آب آشامیدنی و فراهم آوردن غذا را رعایت کنند.

کرونا شتاب گرفته است

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه آمار جدید ابتلا به کرونا را در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر دوشنبه ۲۰ تیرماه اعلام کرد. براین اساس ۱۴۵۳ نفر مبتلای جدید شناسایی شده‌اند و مجموع مبتلایان به کرونا در ایران از ابتدای همه‌گیری به هفت میلیون و ۲۵۱ هزار و ۴۲۹ نفر رسیده است.

در ۲۴ ساعت گذشته پنج بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. به این ترتیب و بر اساس آمار رسمی از ابتدای همه‌گیری تاکنون ۱۴۱ هزار و ۴۴۴ نفر در ایران بر اثر بیماری کرونا جان باخته‌اند. کارشناسان بهداشتی و پزشکان، شمار واقعی ابتلا به کرونا و مرگ در اثر این بیماری را بسیار بیشتر از آمار رسمی وزارت بهداشت می‌دانند.

اما از شمار مبتلایان شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۴ نفر به درمان بیمارستانی نیاز داشته‌اند و هم‌اکنون ۳۷۱ نفر از مبتلایان کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

در حال حاضر چهار شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مهرداد حق ازلی، عضو کمیته علمی کرونا به ایسنا گفت که «تعداد مبتلایان به کرونا رو به افزایش است و علت این افزایش آمار این است که اکثر افراد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کنار گذاشتند.»

او درباره علائم بیماری در مبتلایان به زیرسویه‌های جدید کرونا گفت: «اکثر افراد علائم گوارشی اسهال، دل درد و تهوع را دارند و علائم دیگر شبیه سرماخوردگی است که به طور متوسط بین ۳ تا ۷ روز به طول می‌انجامد. درگیری تنفسی در مبتلایان به سویه BA4 و BA5 کمتر است. این سویه در سالمندان دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر توانایی ایجاد مرگ و میر دارد.»

وزارت بهداشت از مردم خواسته برای تزریق دوز یادآور چهارم واکسن کرونا اقدام کنند. مراکز واکسیناسیون دوباره فعال شده‌اند و خط تولید واکسن‌های ایرانی هم فعال شده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت، هنوز ۲۰ درصد از جمعیت ایران واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند. تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۷۹ هزار و ۲۵۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۱۴۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۵۴۴ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

در شبانه روز گذشته ۴۴ هزار و ۶۲۷ دوز واکسن کرونا در ایران تزریق شده است.