عسل محمدی، فعال حامی کارگران و  ابوالفضل نژادفتح، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ جهت تحمل دوران محکومیت خود دوشنبه ۲۰ تیرماه راهی زندان اوین شدند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران(خبرگزاری هرانا) و به نقل از یک منبع آگاه، ابوالفضل نژادفتح در حالی برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین احضار شد که علائم ابتلا به کرونا داشته است. او از مسئولان زندان درخواست داشته که تا بهبودی حالش به او مهلت داده شود.

عسل محمدی نیز پیش‌تر توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۱ سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده بود. حکم صادره برای او اردیبهشت امسال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱ سال زندان برای او قابل اجرا شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های عسل محمدی در تاریخ ۴ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در این شعبه برگزار شده بود. در جریان این جلسه که در خصوص اتهام‌های او با مصادیقی از جمله شرکت در کمپین «شکنجه‌ی سفید» و «عضویت در محافل مارکسیستی» برگزار شد، قاضی به دلیل نبود مستندات کافی و در نظر گرفتن دفاعیه‌های او، پرونده عسل محمدی را به بازپرسی ارجاع داد.

ایمان سلیمانی، وکیل مدافع عسل محمدی پیش‌تر در خصوص پرونده موکل خود به هرانا گفته بود:

«ایشان در دوران بازداشت به وکیل دسترسی نداشتند. در مرحله دادسرا هم که من از ایشان اعلام وکالت کردم اجازه حضور و مطالعه پرونده را برای دفاع از وی بنا به استناد تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری ندادند و ایشان در شرایط بسیار نامناسبی از لحاظ روحی و روانی و همچنین برخلاف نص صریح قانون که حضور وکیل به همراه متهم در تحقیقات مقدماتی را ضروری دانسته مورد بازجویی قرار گرفت.»

عسل محمدی به همراه هیراد پیربداقی در تاریخ ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ با ضرب و شتم بازداشت شد و منزل آنان مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. این فعال کارگری در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۰ به یکی از سلول‌های عمومی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و نهایتا در تاریخ ۱ آذرماه ۱۴۰۰ با تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

هیراد پیربداقی و عسل محمدی در تاریخ ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰ به همراه ۸ تن از فعالین مدنی دیگر با حضور در دفتر قضایی نسبت به نگهداری متهمان در سلول‌های انفرادی اعلام شکایت کردند.

ابوالفضل نژادفتح، دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران، پیش‌تر در جریان اعتراض‌های آبان‌ ۹۸ بازداشت شده بود و در تاریخ ۲۷ آذر همان سال با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

جلسه‌ دادگاه رسیدگی به اتهامات او ۱۳ بهمن ۹۸، در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و او به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۱ سال حبس محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر عینا تایید شد و با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان برای این دانشجو قابل اجرا شده است.