جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده است، پس از اینکه دو روز کامل را در سرزمین‌های تحت کنترل اسراییل ماند، به مدت کوتاهی با محمود عباس رئیس «تشکیلات خودگران فلسطین» در بیت لحم دیدار کرد.

پیش از آنکه بایدن و عباس در بیت‌لحم دیدار کند گروه‌های حقوق بشری در سرزمین‌های اشغالی و فلسطین با نصب تصاویر شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره که به دست نظامیان اسراییل کشته شد و همچنین یک پلاکارد بزرگ که بر روی آن نوشته شده بود: «نامش آپارتاید است»، به حمایت آمریکا از نقض حقوق فلسطینی‌ها و سکوت دولت بایدن در برابر قتل ابوعاقله اعتراض کردند.

بایدن در بیت‌لحم بدون اینکه به نقش اسراییل در قتل عمد خبرنگار الجزیره اشاره کند، وعده کرد آمریکا بر یک گزارش کامل و شفاف در باره قتل او پافشاری کند.

شیرین ابوعاقله ۱۱ مه ۲۰۲۲ در هنگام تهیه گزارش از یورش نظامیان اسراییلی به یک اردوگاه فلسطینی‌ها در جنین به ضرب گلوله کشته شد. تحقیقات سازمان ملل تأیید کرده است که این خبرنگار با گلوله ماموران اسراییلی کشته شده است.

بایدن که در تل‌آویو خود را یک غیر یهودی صهیونیست نامیده بود، پس از دیدار با عباس گفت: «تعهد او به راه حل دو کشور تغییر نکرده است».

رئیس جمهوری آمریکا در بدو ورود به تل آویو هم گفته بود که به نظر او راه حل دو کشور «بهترین امید برای اسراییلی‌ها و فلسطینیان است».

او در بیت‌لحم وعده کرد که به رغم افزایش خشونت‌ها در ماه‌های اخیر، برای قانع کردن دو طرف به از سرگیری مذاکرات تلاش کند. بایدن گفت:

«تشکیل دو دولت در امتداد خطوط مرزی ۱۹۶۷ با مبادلات مورد توافق دوجانبه، بهترین راه برای دستیابی به امکانات برابر از امنیت، رفاه، آزادی و دموکراسی برای فلسطینی‌ها و همچنین اسرائیلی‌ها است».

او مردم فلسطین را «شایسته داشتن یک کشور قوی، پیشرفته، مترقی و همجوار » دانست.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین که سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری را در کنترل خود دارد، در کنفرانس خبری مشترک با بایدن خواستار پایان «تبعیض نژادی» و «آپارتاید» علیه فلسطینان شد.

بازگشایی سفارت آمریکا در بیت‌المقدس شرقی و همچنین خروج سازمان آزادیبخش فلسطین از فهرست «گروه‌های تروریستی» از دیگر خواسته‌های عباس از رئیس جمهوری آمریکا گزارش شده است.

بایدن پیش از دیدار با عباس از یک بیمارستان که آن را «ستون نظام بهداشت» فلسطینی‌ها خواند، بیرون از بخش قدیمی بیت المقدس (اورشلیم) شرقی بازدید کرد.

بایدن گفته بود که سفر او به بیت‌المقدس شرقی به معنای بازگشت به تصمیم ترامپ که آنجا را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخته شده بود، نیست.

الجزیره گزارش کرده است که همزمان با حضور بایدن در این بیمارستان، یک گروه در اعتراض به قتل شیرین ابوعاقله تجمع کرده بودند که پلیس اسراییل مانع از پیشروی تظاهرات آن‌ها شد.

رئیس جمهوری آمریکا پس از دیدار با محمود عباس به‌صورت مستقیم از اسراییل به عربستان سعودی خواهد رفت تا با سران این کشور و برخی از رهبران کشورهای عربی خلیج فارس مذاکره کند.

ائتلاف نظامی مشترک میان اسراییل و کشورهای عربی و پیشبرد توافقنامه «ابراهیم» از اهداف این سفر اعلام شده است.

هنوز مشخص نیست که بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که متهم اصلی قتل جمال خاشقجی است هم دیدار کند یا نه.

او در تل‌آویو با اسراییل توافق «اورشلیم» را امضاء کرد و گفت که اگر لازم باشد علیه ایران «اقدام نظامی» هم انجام خواهد گرفت.