عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد کرونا ایران گفت: «تعداد بستری‌های کرونا در هفته اخیر نسبت به هفته قبل تقریبا ۲٬۵ برابر شده و در عین حال درصد فوتی‌های ناشی از کرونا هم نسبت به هفته قبل تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته است.»

شمار بیماران سرپایی و بستری در مراکز درمانی ایران در دو هفته گذشته به صورت مستمر افزایش یافته است. بر پایه گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، ظرفیت بیماران کرونایی برخی بیمارستان ها تکمیل شده است.

رئیس بیمارستان «حضرت ابوالفضل» میناب ۲۲ تیر گفته بود که ظرفیت بیماران کرونایی این بیمارستان «به دنبال افزایش ۱۰۰ درصدی مراجعان، پس از هشت ماه دوباره تکمیل شده است». در استان خوزستان نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ۲۰ تیر اعلام کرده بود: «تعداد مراجعان به مراکز درمانی نسبت به یک هفته قبل دو تا سه برابر شده است». سرپرست دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در همان روز از افزایش هفت برابری بیماران در طول یک هفته خبر داده بود.

به گفته سخنگوی ستاد کرونا، آمار ابتلا به کرونا در کشور «حدودا از دو هفته قبل شروع به شدت گرفتن کرد و تعداد شهرهای قرمز، نارنجی و زرد افزایش یافته است».

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان در آغاز هفته جاری ۱۵ شهرستان در وضعیت بسیار خطرناک (قرمز)، ۳۵ شهرستان در وضعیت پرخطر (نارنجی)، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت پرخطر (زرد) و ۱۹۸ شهرستان در وضعیت کم خطر (آبی) قرار دارند.

شیراوژن گفت که ممکن است در روزهای آینده شمار بیماران و همینطور مناطق پرخطر و مرگ بر اثر کرونا افزایش یابد. «باید توجه کرد که این افزایش در فوتی شاید هنوز اثر موج جدید نباشد و یا احتمالا افزایش در فوتی‌ها را با تاخیر داشته باشیم.»

در حالیکه مسئولان دولتی افزایش شمار بیماران را پیش‌بینی می‌کنند، دولت در نظر ندارد محدودیت‌های کنترل‌کننده چرخه انتقال کووید_۱۹ را دوباره به اجرا بگذارد.

بازگشت «حجاج»، افزایش تجمعات به دلیل «مناسبت های مذهبی» و همچنین نزدیک شدن به دهه اول محرم که موجب افزیش تجمع در هیئت‌های مذهبی می‌شود، در سرعت گرفتن چرخه انتقال کووید ۱۹ مؤثر است.

حمید سوری، اپیدمولوژیست در ایران به خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) گفت که حجاج و زائران «باید در مرزهای ورودی غربالگری شوند و در شرایط فعلی نباید دید و بازدیدهای بعد از حج را مانند قبل برگزار کرد».

در ایران بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان ۲۸ میلیون نفر دوز سوم یکی از واکسن های ضد کرونا را دریافت کرده‌اند.

در روزهای گذشته که مراجعه برای تزریق دوز سوم افزایش یافته بود، رسانه‌های داخلی ایران تصاویر واکسن‌های پاستوکووک و آسترازنکا را منتشر کردند که تاریخ انقضاء آن‌ها با برچسب‌های جدید تمدید شده است.

مسئولان سازمان غذا و دارو دستکاری تاریخ انقضاء واکسن پاستوکووک را تأیید کرده‌اند و گفته‌اند که «با بررسی‌های علمی» تاریخ مصرف آن از شش ماه به یک سال افزایش یافته است. اما در باره آسترازنکا گفته‌اند که «امکان پذیر نیست» و هیچ یک از مراکز حق استفاده از واکسن تاریخ مصرف گذشته را ندارند.

مقام‌های حکومتی ایران در پنج موج نخست همه گیری کرونا به دنبال سخنرانی علی خامنه ای که واردات واکسن خارجی را ممنوع اعلام کرد، اعلام کردند تولید واکسن در داخل را پیش می‌برند.

در تابستان ۱۴۰۰ پس از تغییر دولت، واردات واکسن از چین به ایران سرعت گرفت و هیچ یک از شرکت‌های داخلی نتوانستند به تعهد تأمین واکسن مورد نیاز عمل کنند.

اردیبهشت سال جاری روزنامه شرق فاش کرد واکسن‌های تولید شرکت های داخلی «بدون مشتری» مانده و برخی شرکت‌ها خط تولید واکسن ضد کرونا را متوقف کرده‌اند.