جان کربی سه شنبه ۱۹ ژوئیه گفت:

«روسیه در صدد زمینه‌سازی برای الحاق آن بخش از سرزمین اوکراین به خاک خود است که اکنون تحت کنترل دارد.»

به گفته او این اقدام روسیه «همانند الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ است». روسیه در سال ۲۰۱۴ با حمله نظامی منطقه کریمه را تصرف کرد.

این مقام آمریکایی خرسون، زاپوریژیا، دونتسک و لوهانسک را مناطقی برشمرد که به گفته او روسیه قصد الحاق آن‌ها به کشورش را دارد.

دونتسک به صورت کامل در اشغال نیروهای روسیه است و نیروهای روسیه ادعا می‌کنند که لوهانسک را نیز به صورت کامل در اختیار دارند. بخش‌هایی از این دو منطقه پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز در کنترل جدایی‌طلبان همسو با روسیه بود.

مسکو حکومت خودخوانده در این دو منطقه را به رسمیت شناخته است.

سخنگوی مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که مسکو به دنبال «انتصاب مقامات نیابتی غیرمشروع» در مناطق آشغال شده است.

او آنچه را که «اجبار ساکنان» این مناطق به شهروندی روسیه خواند، از دیگر اقدام‌های مسکو برای الحاق بخشی از خاک اوکراین به روسیه برشمرد و گفت: آمریکا «اجازه نمی‌دهد چنین اتفاقی بیافتد».

جان کربی تلاش مسکو برای الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین را هم «نامشرع و غیرقانونی» خواند و مقام‌های دولتی که به گفته او «دست نشانده روسیه هستند» را به «مجازات» تهدید کرد.

پوتین: زلنسکی به مفاد مذاکرات صلح پایبند نبود

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که برای نشست در «روند آستانه» و مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی و ترکیه به تهران رفته، شامگاه ۱۹ ژوئیه، ۲۸ تیر، ادعا کرد که مذاکرات صلح به دلیل آنچه که «پایبند نبودن» ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، خواند، بی‌نتیجه بوده است. او گفت:

«هیچ تمایلی از سوی اوکراین برای اجرای مفاد «توافق اولیه صلح» نمی‌بینید.»

نمایندگان روسیه و اوکراین در ماه مارس چند نشست دو‌جانبه در بلاروس برگزار کردند اما به توافقی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین نرسیدند.

پوتین گفت:

«نتیجه نهایی به تمایل طرفین برای اجرای توافق بستگی دارد، امروز می‌بینیم که قدرت در کیف هیچ تمایلی [به اجرای آن] ندارد.»

در مذاکرات مارس اوکراین خواستار خروج نیروهای روسی شده بود و مسکو نیز خواستار تعهد به بی‌طرفی کی‌یف در میان روسیه و ناتو.

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دو طرف و تحریم های اروپا، آمریکا و متحدانشان علیه مسکو از یک سو و تداوم تهاجم روسیه برای تصرف بخش‌هایی از خاک اوکراین، دست یابی به توافق را دشوارتر کرده است.

به گفته پوتین امارات متحده عربی و عربستان سعودی دو دولتی هستند که پیشنهاد کرده‌اند میان مسکو و کی‌یف میانجیگری کنند. کی‌یف هنوز به اظهارات پوتین واکنش نشان نداده است.

زلنسکی که از حمایت نظامی و تسلیحاتی اروپا و آمریکا برخوردار است، از اتحادیه اروپا خواسته است تحریم های سخت‌تری را علیه مسکو اعمال کنند.

اثر تحریم‌های اروپا علیه روسیه به بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سراسر جهان بازگشته است. قیمت انرژی، به ویژه گاز، بنزین و گازوئیل صعود کم سابقه ای را تجربه کرده و به گفته مقام های اتحادیه اروپا، روسیه از گاز به عنوان یک اسلحه استفاده می‌کند. قیمت مواد غذایی نیز متاثر از کاهش صادرات غله به بالاترین رقم در سال‌های اخیر رسیده است.

ورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در روزهای آغازین هفته جاری به باکو رفت تا مقام های آذربایجان را برای تأمین گاز اروپا راضی کند. بنا بر اعلام رسانه‌ها، نتیجه این سفر افزایش صد درصدی خرید گاز اروپا از آذربایجان به رهبری علی‌اف است. فون درلاین گفته بود که در این سفر به دنبال «منابع تأمین انرژی قابل اتکا» است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا دوشنبه ۱۸ ژوئیه در باره تحریم های جدید علیه مسکو به توافق رسیدند.