مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد کیفرخواست پرونده حادثه متروپل آبادان صادر شده و به زودی جهت ادامه رسیدگی به محاکم کیفری ۲ اهواز ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش در این پرونده ۲۱ نفر مقصر حادثه شناخته شده‌اند که علیه ۲۰ نفر «افراد مؤثر» کیفرخواست صادر شده است.

برج‌های دوقلوی متروپل، یک پروژه ساختمان‌سازی هلدینگ عبدالباقی واقع در خیابان امیری آبادان است. ظهر روز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ بخشی از برج متروپل بر اثر شکست سازه‌ای فروریخت. در این حادثه ده‌ها نفر کشته و مجروح شدند.  

در اعتراض به رانت‌خواری و فساد در جمهوری اسلامی که فاجعه متروپل تنها نمودی از آن است، به مدت ۹ روز مردم آبادان و سایر شهرها با برگزاری مراسم عزاداری و تجمعات اعتراضی نارضایتی خود از فساد و سوءمدیریت در جمهوری اسلامی را اعلام کردند. این اعتراضات سرکوب شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه در بخشی از کیفرخواست صادر شده با توجه به فوت مالک ساختمان و بر طبق تبصره ۱ ماده ۸۵ قانون آئین دادرسی کیفری درخواست پرداخت دیه به نسبت تقصیر از دادگاه درخواست شده است.

حسین عبدالباقی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره هلدینگ عبدالباقی و مالک ساختمان متروپل آبادان بود. بعد از فروریختن ساختمان متروپل آبادان ابتدا خبر بازداشت او منتشر شد اما بعداً جنازه غیرقابل تشخیصی با اسناد هویتی به او نسبت داه شد که پزشکی قانونی هویت جنازه را تأیید نکرد.  در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ویدیوئی از دفتر او منتشر شد که نشان می‌داد دفتر او صحیح و سالم است. پیش‌تر رسانه‌ها اعلام کرده بودند که او هنگام فروریختن ساختمان در دفترش بوده.

دکتر «پیوند علامه» پزشک اورژانس آبادان عصر جمعه ۲۷ خرداد با سقوط از طبقه هشتم محل زندگی خود جانش را از دست داد. علامه همان کسی بود که هویت جسد حسین عبدالباقی را در نیمه‌شب نخست حادثه متروپل تاییده نکرد.

گفته می‌شود موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این نهاد، حسین عبدالباقی را برای سرمایه‌گذاری به شهرداری آبادان معرفی کرده بود. عبدالباقی از حمایت گسترده مقام‌های جمهوری اسلامی و مقام‌های محلی خوزستان برخوردار بود.

مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه در ادامه گزارش خود به تأکید ادعا کرد که «تمامی متهمان این پرونده در حال حاضر با قرار تامین مناسب در بازداشت به سر می‌برند.»

بنا بر آمار رسمی در فاجعه متروپل ۳۷ نفر کشته و ۳۷ نفر مصدوم شده‌اند. اما به این آمار نمی‌توان اعتماد کرد. در هر شیفت کاری برای ساختن برج متروپل، ۱۰۸ کارگر کار ساختمانی می‌کردند و این تعداد کارگر قاعدتا هنگام فرو ریختن این ساختمان، در محل بوده‌اند. اغلب آن‌ها هم از بیمه برخوردار نبودند و همچنان از وضعیت بازماندگانشان اطلاعی در دست نیست.