به گزارش خبرگزاری رویترز گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد که کشتی‌های ایتالیایی پنج جسد را در آب‌های دریای مدیترانه پیدا کرده و ۶۷۴ نفر را که در یک قایق ماهیگیری در دریای مدیترانه در سواحل لیبی در حال حرکت بودند نجات داده‌اند. در عملیات دیگری یک سازمان خیریه اروپایی از نجات بیش از ۵۰۰ پناهجو در آب‌های دریای مدیترانه خبر داد.

یک کشتی تجاری ایتالیا، سه قایق گشتی گارد ساحلی نیروی دریایی این کشور و یک قایق پلیس مالی در عملیات مشترکی در ۱۹۰ کیلومتری سواحل کالابریا شماری از پناهجویان را که با یک قایق ماهیگیری عازم اروپا بودند و دچار سانحه شده بودند نجات دادند. نجات‌یافتگان به بنادر کالابریا و سیسیل منتقل شدند.

گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد که این تنها یک مورد از مجموعه‌ای از عملیات نجات در روزهای اخیر در منطقه زیر نظارت نیروهای ایتالیایی در مرکز دریای مدیترانه بوده است. همچنان شمار زیادی از مردم که از فقر یا ظلم فرار می‌کنند به دنبال زندگی بهتر در اروپا هستند.

گارد ساحلی ایتالیا گفت در یک مورد، یک هلیکوپتر برای خروج زنی پناهجو از یک قایق فراخوانده شد. این زن پناهجو نیاز فوری به درمان داشت.

در عملیات جداگانه‌ای، موسسه خیریه Sea-Watch آلمان اعلام کرد که ۴۴۴ پناهجو را که در تلاش بودند با قایق‌های ناایمن قاچاقچیان از دریای مدیترانه عبور کنند نجات داده است.

کشتی این گروه امدادگر در پنج عملیات جداگانه طی ۲۴ ساعت این پناهجویان را نجات داد.

یکی از نجات‌یافتگان یک زن پناهجوی باردار و یک مرد بود که دچار سوختگی شدید شده بود.        

این مؤسسه خیریه برای آوردن افراد نجات یافته به بندری امن درخواست مجوز کرده است. تعداد نجات‌یافتگان معمولا بسیار بیشتر از ظرفیت کشتی‌هایی است که موسسه Sea-Watch در اختیار دارد.  

هانا والاس بومن، رئیس مأموریت و هماهنگ‌کننده عملیات جستجو و نجات Sea-Watch در مصاحبه با الجزیره گفت این گروه به طور مداوم در مدیترانه مرکزی با مشکل «فقدان هماهنگی و عدم کمک‌رسانی در کشورهای اروپایی به کسانی که به دنبال امنیت هستند» مواجه است. والاس بومن گفت:

«ما معمولا مستقیماً به نزدیک‌ترین بندر ایمن، به مالت و به سواحل ایتالیا مراجعه می‌کنیم تا بتوانیم نجات‌یافتگان را در اسرع وقت از کشتی پیاده کنیم.»

رئیس مأموریت و هماهنگ‌کننده عملیات جستجو و نجات Sea-Watch در ادامه افزود:

«ما  عملا مثل یک آمبولانس شناور هستیم – می‌توانیم کمک‌های اضطراری را ارائه دهیم.  اما این تنها یک راه حل بسیار کوتاه مدت است.»

علاوه بر این، موسسه خیریه اروپایی SOS Mediterranee گفت کشتی نجات اوشن وایکینگ، ۸۷ نفر از جمله ۵۷ خردسال بدون همراه را از یک قایق لاستیکی در سواحل لیبی نجات داده است. این موسسه خیریه گفت هیچکدام از پناهجویان جلیقه نجات نداشتند.

ورود پناهجویان به ایتالیا نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲۵  درصد افزایش یافته است و تا جمعه گذشته ۳۴ هزار و ۱۳ نفر از پناهجویان از طریق دریا خود را به سواحل لیبی رسانده‌اند.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تنها در سال جاری ۱۲۳۴ پناهجو در آب‌های مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند یا مفقود شده‌اند.