امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پنج‌شنبه ۶ مرداد / ۲۸ ژوئیه با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیدار می‌کند. گروه‌های حقوق بشری و چهره‌های اپوزیسیون فرانسه از تصمیم مکرون برای دعوت از مردی که رهبران غربی معتقدند در سال ۲۰۱۸ دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی را صادر کرده بود، انتقاد کردند.

سفر ولیعهد عربستان سعودی به پاریس، دو هفته پس از گفت‌وگوی او با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در عربستان سعودی انجام می‌شود. غرب مشتاق بهبود مجدد روابط با غول نفتی خلیج فارس است زیرا در پی مقابله با افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران، روسیه و چین است.

اینس کالامار، دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، پیش از سفر بن سلمان به فرانسه در توییتر نوشت:

«تجدید رابطه با شاهزاده قاتل در فرانسه مانند ایالات متحده با استدلال‌ سیاست واقع‌گرا توجیه می‌شود. اما صادق باشیم؛ در واقع این رایزنی است که غالب است.»

به‌دنبال تهاجم روسیه به اوکراین و کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در پی تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود هستند. مکرون از ریاض، بزرگترین صادرکننده نفت جهان، می‌خواهد که تولید خود را افزایش دهد.

به گزارش رویترز، یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت مکرون پرسش‌های حقوق بشری از جمله موارد فردی و همچنین بحث درباره تولید نفت و توافق هسته‌ای با ایران را مطرح خواهد کرد.

این مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه همچنین گفت:

«هنوز زمان برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران وجود دارد، اما توپ در زمین تهران است.»

فرانسه یکی از تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات ریاض است، اما به دلیل بدترین بحران انسانی جهان در یمن با فشار فزاینده‌ای برای بازنگری در فروش خود مواجه شده است. در یمن از سال ۲۰۱۵ ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی با شورشیان حوثی متحد ایران می‌جنگد.

مکرون که دسامبر گذشته اولین رهبر غربی بود که پس از ماجرای قتل خاشقجی به عربستان سعودی سفر کرد، انتقاد از تلاش‌هایش برای تعامل با ولیعهد را رد کرده و گفته است پادشاهی سعی آنقدر مهم است که نباید نادیده گرفته شود.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خشم بین‌المللی را برانگیخت. سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که بن سلمان مستقیماً در قتل ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست دست داشته اما او هرگونه نقشی در این قتل را رد می‌کند.

به‌مناسبت دعوت مکرون از بن سلمان، گروه‌های حقوقی «اکنون دموکراسی برای جهان عرب» (DAWN) که پایه‌گذار آن جمال خاشقجی بود، «ابتکار عدالت جامعه باز» (OSJI) و «TRIAL International» و وکیلان فرانسوی آن‌ها روز پنج‌شنبه شکایت‌هایی علیه ولیعهد سعودی به دلیل نقش او در شکنجه و قتل خاشقجی و نقش عربستان سعودی در جنگ یمن ارائه کردند و از مقام‌های فرانسوی خواستند تا تحقیقاتی را در این زمینه‌ها آغاز کنند.

در شکایت ۴۲ صفحه‌ای ادعا شده است که محمد بن سلمان «همدست در شکنجه و ناپدید شدن جمال خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی استانبول است» و او «از مصونیت قضایی برخوردار نیست زیرا او به‌عنوان ولیعهد، رئیس دولت نیست».

افزون بر این، خدیجه چنگیز، همراه جمال خاشقجی، در پیامی که به زبان فرانسوی خطاب به خبرگزاری فرانسه نوشته گفته است: «از این‌که امانوئل مکرون با تمام افتخار از جلاد نامزدم پذیرایی می‌کند، خشمگینم».