کمبود دارو در خراسان شمالی بیماران و همراهان آن‌ها را سرگردان کرده است. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از همراهان چند بیمار مبتلا به کرونا در خراسان شمالی نوشت داروی عمومی همانند ویتامین‌ها یا آمپول‌های ضددرد هم در دسترس نیست.

یکی از شهروند در بجنورد که در جستجوی دارو برای یک کودک مبتلا به کرونا در شهر راز و جرگلان است، گفته برای یک شربت آزیترومایسین که از سوی پزشک تجویز شده «به هشت داروخانه شبانه‌روزی سر زده اما موفق به پیدا کردن دارو نشده است». او گفته همکارش در شهر راز و جرگلان نتوانسته دارو را پیدا کند و برای همین از او خواسته است که در بجنورد به دنبال آن باشد.

یک همراه بیمار دیگر هم در بجنورد گفته برای پیدا کردن دارو در این شهر «باید کفش آهنی پا کرد».

امان مراد افشین، داروخانه‌دار در بجنورد کمبود دارو در این شهر و استان خراسان شمالی را تأیید کرد. او گفت:

«بیماران برای پیدا کردن دارو مجبور هستند نسخه به دست از این داروخانه به آن داروخانه بروند و سرگردان شده‌اند و اینکه دارو را پیدا می کنند و یا خیر، خدا می‌داند.»

به گفته این داروخانه‌دار، خراسان شمالی از چند وقت قبل با کمبود دارو روبرو شده بود اما «کرونا این مشکل را شدیدتر کرده است و کمبود برخی از اقلام دارویی وحشتناک است.» او گفت داروخانه‌ها سرم را هم به سختی تأمین می‌کنند و «علاوه بر این قلم دارویی، آمپول‌هایی که باید داخل سرم تزریق شود همچون استامینوفن و مسکن‌ها و داروهای تقویتی همچون B کمپلکس که در حال حاضر برای بیماران کرونایی خیلی زیاد مصرف می‌شود، با کمبود مواجه است.»
آرمان ریحانی، رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی هم این وضعیت را تأیید کرد:

«داروخانه‌ها برای تامین برخی از داروها همچون سرم با مشکلات جدی مواجه شده اند. این امر سبب شده تا بیماران اذیت شوند و برای تهیه داروهای خود در داروخانه‌های سطح شهر سرگردان باشند.»

مدیریت نظارت بر داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اما کمبود دارو را «سراسری» و متأثر از آنچه که «افزایش تقاضا» عنوان کرد، دانست. فریبا فکری مدعی شد که تمام اقلام دارویی در داروخانه‌های خراسان شمالی موجود است و تنها ممکن است برخی اقلام با کمبود مواجه باشد.

پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس و مسئولان منطقه‌ای وزارت بهداشت و درمان کمبود برخی از اقلام دارویی را تایید کرده اما گفته بودند که این وضعیت موقتی است. علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در ۲۵ تیر ماه گفته بود:

«کمبود دارو یک وضعیت فزاینده پیدا کرده است، هر روز وضعیت آن بغرنج‌تر و لیست کمبودهای دارویی بحرانی‌تر می‌شود، طوری‌که الان نمی‌شود داروی مشخصی را نام برد، از داروهای ایرانی گرفته تا داروی بیماران خاص و وارداتی، دچار کمبود شده‌اند.»

عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران در مجلس هم ۱۵تیر گفته بود کمبود دارو به وضعیت بحرانی رسیده است. پس از این اظهارات بود که وزارت بهداشت اعلام کرد طرح «دارویار» را اجرا می‌کند.

در این طرح قرار است مابه تفاوت قیمت داروی وارداتی با ارز سامانه بانک مرکزی و ارز ترجیحی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار گیرد و داروهای بیشتری در فهرست بیمه قرار بگیرند. اگر چه وزیر بهداشت و درمان ایران ادعا کرده است که این طرح سهم بیمار از هزینه درمان و قیمت دارو را کاهش می‌دهد اما گزارش رسانه‌های داخلی ایران بیانگر افزایش قیمت دارو در یک ماه اخیر است.

دولت جمهوری اسلامی در تازه‌ترین تصمیم نرخ داروهای ساخت داخل را افزایش داده است و به گفته وزیر بهداشت و درمان قرار است داروهای بیشتری را در فهرست بیمه قرار دهد. بنا بر اعلام منابع دولتی در ایران دستکم ۹ میلیون نفر جمعیت فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند و در صورت بیمار شدن باید تمام هزینه درمان را از جیب بپردازند. سهم بیمار از هزینه سلامت در ایران بنا بر اظهارات مقام‌های حکومتی به ۶۰ درصد رسیده است.