ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۱۱ مرداد در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات نفت ایران گفت:

«جمهوری اسلامی ایران اولاً در برابر اصرار کاخ سفید به تداوم اعمال تحریم‌ها، واکنش قاطع و محکم و فوری نشان خواهد داد و ثانیاً همه تدابیر لازم برای خنثی کردن آثار سوء احتمالی این قبیل تحریم‌ها بر تجارت و اقتصاد کشور را به‌کار خواهد گرفت.»

کنعانی افزود مسئولان دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بارها سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده را بی‌نتیجه خوانده‌اند اما به‌گفته او «در عمل، خود ادامه‌دهنده و حتی گسترش‌دهنده این سیاست شکست‌خورده بوده‌اند».

سخنگوی وزارت امور خارجه به «روند تلاش‌های جاری برای از سرگیری مذاکرات» احیای برجام نیز اشاره کرد و گفت آمریکا در این شرایط هم «از این اقدام بی‌ثمر و مخرب دست برنمی‌دارند».

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه دوشنبه ۱۰ مرداد از اعمال تحریم‌های جدید علیه شش شرکت کشتیرانی واقع در چین، سنگاپور و امارات متحده به دلیل تسهیل فروش غیرقانونی میلیون‌ها دلار نفت ایران برای ارسال به شرق آسیا خبر داد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در بخش مالی و اطلاعات تروریسم، در بیانیه‌ای گفت:

«ایالات متحده به دنبال مسیر دیپلماسی برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام ادامه می‌دهد. ما تا زمانی که ایران آماده بازگشت به اجرای کامل تعهدات خود شود، به اعمال تحریم‌ها در مورد فروش غیرقانونی نفت و پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهار شرکت در هنگ‌کنگ، یک شرکت در امارات متحده عربی و یک شرکت در سنگاپور را تحریم کرد. این شرکت‌ها با «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس»، یکی از بزرگترین دلالان پتروشیمی ایران در ارتباط بوده‌اند.

شرکت‌های تحریم‌شده عبارتند از شرکت «تجارت قطعات یدکی ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین کاکتوس آبی»‌ (Blue Cactus) مستقر در امارات متحده عربی که در تسهیل فروش میلیون‌ها دلار محصولات نفتی و پتروشیمی ایران به «شرکت پتروشیمی تریلیانس» و انتقال آن‌ها به شرق آسیا با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس همکاری کرده؛ شرکت «فرول کانیون» (Farwell Canyon) در هنگ‌کنگ؛ شرکت کشتیرانی «گلدون واریر» در هنگ‌کنگ، شرکت تجارت بین‌المللی شکوفی مستقر در هنگ‌کنگ؛ شرکت تجارتی زنفر (PZNFR) مستقر در مالزی و نفتکش «گلوری هاروست» با پرچم پاناما که با شرکت «گلدن واریر» ارتباط داشت؛ و شرکت مدیریت کشتیرانی «پایونیر»، مستقر در سنگاپور.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته تحریم‌ها را همواره به سخره گرفته و گفته است که آن‌ها برای متوقف کردن تجارت نفت کاری از پیش نمی‌برند.  

این تحریم‌ها در حالی اجرا می‌شوند که که روز گذشته، دوشنبه ۱۰ مرداد، سخنگوی وزارت خارجه ایران از احتمال توافق برای از سرگیری مذاکرات برجام خبر داد. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی هم شامگاه دوشنبه گفت پس از چهار ماه تبادل پیام از طریق اتحادیه اروپا با طرف آمریکایی «به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بورل از مجموعه دیدگاه‌های طرف‌های مختلف مذاکرات، پیش‌نویسی تهیه کرده و به‌عنوان پیشنهاد هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به همه طرف‌ها ارائه داده و در پایتخت‌ها در حال بررسی این پیشنهاد هستیم».