ایالات متحده آمریکا خواهان مصادره هواپیمای ایرانی فروخته‌شده به ونزوئلا شد که در آرژانتین به ظن ارتباط با گروه‌های تروریستی بین‌المللی در توقیف است.

وزارت دادگستری آمریکا گفته است که فروش بوئینگ باری ۷۴۷-۳۰۰ از سوی شرکت هواپیمایی تحریم‌شده ماهان‌ایر ایران به شرکت امتراسور ونزوئلا که سال پیش صورت گرفت، قوانین صادراتی آمریکا را نقض می‌کند.

شرکت امتراسور بخشی از کنسرسیوم صنایع هوانوردی و خدمات هوایی ونزوئلا است که بیشتر با نام «کونویاسا» (Conviasa) شناخته می‌شود.

واشنگتن شرکت‌های ماهان‌ایر و امتراسور را به اتهام همکاری با سازمان‌های تروریستی تحریم کرده است.

امیرحسین ذوالانواری، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ماهان ۲۲ خرداد / ۱۲ ژوئن گفت هواپیمای توقیف‌شده در آرژانتین هیچ ارتباطی با این شرکت هواپیمایی ندارد و این هواپیما یک سال قبل به شرکت ونزوئلایی فروخته شده و خدمه آن نیز در اختیار آن شرکت قرار داشته است.

متیو اولسن، دستیار دادستان کل از بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا در این‌باره گفت:

«وزارت دادگستری معاملاتی را که تحریم‌ها و قوانین صادرات ما را نقض کند، تحمل نخواهد کرد.»

شرکت هواپیمایی ماهان‌ایر به دلیل ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران که از سوی آمریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، تحریم شده است.

«کونویاسا» نیز در سال ۲۰۱۹ به دلیل روابطش با دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با تحریم‌های آمریکا مواجه شد.

متیو گریوز، دادستان ایالات متحده نیز در این‌باره گفت:

«توقیف این هواپیما نشان‌دهنده عزم ما در پاسخگویی به کسانی است که به‌دنبال نقض تحریم‌های ایالات متحده و قوانین کنترل صادرات هستند.»

هواپیمای بوئینگ باری ۷۴۷-۳۰۰ در تاریخ ۱۶ خرداد / ۶ ژوئن سال جاری با ۱۹ سرنشین که ۱۴ نفر از آن‌ها تبعه ونزوئلا و ۵ نفر ایرانی هستند از مکزیک وارد آرژانتین شد و پس از تلاش برای پرواز به اروگوئه به آرژانتین بازگشت و در آن‌جا «به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده» توقیف شد.

اروگوئه دلیل جلوگیری از ورود این هواپیما را اخطار رسمی سازمان اطلاعات این کشور اعلام کرد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، هواپیمای ونزوئلایی قبل از سفر به آرژانتین، در ماه مه در پاراگوئه بوده و از آن‌جا یک محموله سیگار را به جزیره آروبا در دریای کارائیب حمل کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پیش‌تر کاردار موقت آرژانتین در تهران را احضار کرده و خواستار لغو «فوری» ممنوعیت خروج پنج خدمه ایرانی از این کشور شده بود.

فدریکو ویلنا، قاضی فدرال آرژانتینی در جریان تحقیق درباره خدمه ایرانی و ونزوئلایی این هواپیمای باری اجازه خروج ۱۲ تن از خدمه را صادر کرد.

براساس گزارش رسانه‌های آرژانتین حکم فوق که دو روز پیش، دوشنبه ۱۰ مرداد / یکم اوت صادر شده به این ۱۲ نفر اجازه می‌دهد از آرژانتین خارج شوند. قاضی آرژانتینی اما دستور داده هفت نفر از جمله چهار ایرانی و سه ونزوئلایی در آرژانتین باقی بمانند. او در حکم صادر شده اعلام کرده معتقد است که تحقیق درباره غلامرضا قاسمی، که توسط سرویس اطلاعاتی آرژانتین به‌عنوان عضوی از سپاه پاسداران شناخته شده و همچنین سه ایرانی و سه ونزوئلایی دیگر باید ادامه پیدا کند.