هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به نقل از اعتماد آنلاین گزارش داده که دادگاه کیفری تهران، یک متهم جوان را به قصاص چشم (کور شدن) محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، متهم که مردی جوان است، مدعی شده در دفاع از خودش ناچار به شلیک کرده و اگر این کار را نمی‌کرد، مرد شاکی او را می‌کشت.

متهم این پرونده بعد از شلیک بازداشت شده بود و ماجرا را به پلیس این‌گونه بازگو کرده است:

«بهمن (شاکی) مدتی قبل مزاحم همسرم شده بود و دست‌بردار هم نبود. او می‌خواست هر طور شده کاری کند که همسر من طلاق بگیرد و با او ازدواج کند، به همین خاطر هم با بهمن درگیر شدم. ما در چند مرحله درگیر شدیم و به او گفتم اگر دست برندارد او را می‌زنم. روز حادثه بهمن مقابل در خانه ما آمد و با سلاح تیر هوایی شلیک کرد، من هم برای این‌که با او مقابله کنم با تفنگ شکاری‌ای که داشتم به او شلیک کردم که تیر به چشم‌اش برخورد کرد.»

در گزارش اسمی از متهم نیامده است، اما به نوشته اعتماد آنلاین بعد از اعترافات متهم و صدور کیفرخواست، پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری استان تهران ارجاع داده شده است و در جلسه رسیدگی به پرونده، کیفرخواست علیه متهم خوانده شد و بعد از گفته‌های متهم وکیل قربانی اعلام کرده خواسته شاکی «فقط قصاص چشم» (کور شدن) است و خواسته دیگری ندارد.

بنا بر این گزارش دادگاه از پزشکی قانونی استعلام کرده که آیا اجرای این حکم امکان‌پذیر است؟ پزشکی قانونی در دو نظریه اعلام کرد با توجه به این‌که عنبیه و مردمک و قرنیه کامل از بین نرفته است و چشم فقط دچار نابینایی است بنابراین اجرای این حکم ممکن نیست، چون احتمال این‌که به قسمت‌های دیگر چشم آسیب وارد شود بسیار زیاد است.

شاکی و وکیل او به نظریه پزشک قانونی اعتراض کرده و در نهایت هیات ۹ نفره پزشکی قانونی اعلام می‌کند که امکان کور کردن متهم وجود دارد، اما نمی‌توان به طور قطعی گفت به قسمت‌های دیگر چشم یا مغز او آسیب وارد نمی‌شود و احتمال این‌که به متهم آسیب وارد شود، وجود دارد.

در نهایت هیات قضات شعبه ۱۳ وارد شور شدند و متهم را به قصاص چشم (کور شدن) و پرداخت دیه به دلیل وارد کردن صدماتی به جز کوری به قربانی محکوم کردند.

حکم نقص یا قطع عضو از جمله مواردی است که نافی اصل کرامت انسانی است. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز، نافی کرامت انسانی و موهن مانند شلاق، قطع دست یا نقص عضو را ممنوع کرده است.

در هفته‌های گذشته نیز حکم قطع انگشتان ۸ زندانی به اتهام سرقت با واکنش‌های گسترده در سطح داخلی و بین‌المللی همراه بود.

در حال حاضر در سراسر جهان مجازات قطع عضو تنها در کشورهای ایران، عربستان سعودی، سودان و سومالی اجرا می‌شود.