ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دوشنبه ۳۱ مرداد / ۲۲ اوت درباره قتل داریا دوگینا، دختر الکساندر دوگین، ناسیونالیست افراطی حامی حمله به اوکراین، واکنش نشان داد و آن را «جنایت نفرت‌انگیز» خواند.

پوتین در پیام تسلیت خود که توسط کرملین و خطاب به بستگان دوگین منتشر شد، گفت:

«یک جنایت نفرت‌انگیز و ظالمانه به زندگی داریا دوگینا، فردی باهوش و با استعداد، با قلب روسی واقعی، پایان داد.»

داریا دوگینا، متولد ۱۹۹۲، روزنامه‌نگار بود و در رسانه‌های روسیه از برنامه‌های دولت پوتین، از جمله حمله به اوکراین دفاع می‌کرد. او شنبه شب ۲۹ مرداد / ۲۰ اوت هنگام بازگشت به خانه خود در حال رانندگی هدف یک انفجار قرار گرفت و کشته شد.

گفته می‌شود که هدف این انفجار پدر او بوده اما الکساندر دوگین در آخرین لحظه با خودروی دیگری به خانه رفته است.

به‌گزارش خبرگزاری تاس، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) روز دوشنبه اعلام کرد که قتل داریا دوگینا توسط سرویس‌های مخفی اوکراین انجام شده است. مرکز روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه گفت «عامل این جنایت یک شهروند اوکراینی به نام ناتالیا ووک است که به استونی گریخته است».

به‌گفته سرویس امنیت فدرال روسیه ناتالیا ووک یکم مرداد / ۲۳ ژوئیه سال جاری به‌همراه دخترش سوفیا شابان متولد ۲۰۱۰ وارد روسیه شده بود. «در روز قتل، ووک و دخترش در یک جشنواره ادبی و موسیقی شرکت کردند، جایی که دوگینا به عنوان مهمان افتخاری حضور داشت».

این گزارش می‌افزاید «فردای روز انفجار با کنترل از راه دور خودروی داریا دوگینا ، ووک و دخترش از مسیر پسکوف به استونی رفته‌اند».

سرویس امنیت فدرال روسیه افزوده است که برای طراحی قتل و جمع‌آوری اطلاعات در مورد سبک زندگی دوگینا، ووک و دخترش آپارتمانی را در مسکو در همان ساختمانی که قربانی زندگی می‌کرد، اجاره کردند.

الکساندر دوگین، پدر داریا دوگینا، همواره از مدافعان ناسیونالیست اتحاد روس‌زبان‌ها و تشکیل امپراطوری گسترده روسیه و خواهان بازگرداندن اقتدار جهانی به روسیه بوده است. او اوکراین را هم بخشی از امپراطوری روسیه می‌داند.

الکساندر دوگین به ولادیمیر پوتین بسیار نزدیک است و بارها به ایران سفر کرده و با افرادی همچون مصطفی محقق داماد، غلامرضا اعوانی، غلامحسین ابراهیمی دینانی، حسن رحیم‌پور ازغدی و حسن عباسی، از تندروهای جمهوری اسلامی و مروجان «تئوری توطئه» نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

پیش از این میخائیلو پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نقش کی‌یف در قتل داریا دوگینا را رد کرده و گفته بود «برخلاف روسیه ما کشوری جنایتکار نیستیم».

حملات مکرر در کریمه

حملات نظامی به شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه شد، ادامه دارد. در حالی‌که سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا می‌گویند اوکراین پشت این حملات قرار دارد اما کی‌یف هنوز مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است.

در روزهای اخیر شمال، مرکز و شرق کریمه مورد حمله قرار گرفت. میخائیل راسوژایف، فرماندار سواستوپل در این منطقه گفت یک حمله دیگر اوکراینی‌ها بر فراز شبه‌جزیره کریمه دفع شد.

راسوژایف، در تلگرام نوشت پدافند ضد هوایی روسیه «اشیائی» را در اطراف پایگاه هوایی بلبک در نزدیکی سواستوپل هدف قرار دادند.

ترس کی‌یف از حمله روسیه در روز ملی اوکراین

کی‌یف در حال آماده شدن برای جشن روز استقلال اوکراین در ۲۴ اوت است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در آخرین سخنرانی‌ خود از احتمال حمله ر.سیه در این روز ابراز نگرانی کرده بود. اکنون گفته می‌شود که تدابیر امنیتی برای این جشن تقویت شده است.

شمار کشته‌های اوکراین

خبرگزاری اینترفاکس-اوکراین به‌نقل از والری زالوژنی، فرمانده کل ارتش اوکراین در یک گردهمایی عمومی گفت: «حدود ۹ هزار سرباز اوکراینی در شش ماه تهاجم روسیه کشته شده‌اند».

این یکی از اظهارات نادر دولت یا فرماندهان ارتش اوکراین در مورد تلفات خود است.

بر اساس گزارش روز دوشنبه سازمان ملل، نزدیک به یک سوم جمعیت ۴۴ میلیونی اوکراین از زمان آغاز تهاجم روسیه از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از بزرگترین جابه‌جایی پناهندگان پس از پایان جنگ جهانی دوم سخن گفته است. حدود ۹۰ درصد از پناهندگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

پیشنهاد «مأموریت آموزشی» اتحادیه اروپا به ارتش اوکراین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت این اتحادیه قصد دارد مأموریت «آموزش و کمک» به ارتش اوکراین را سازماندهی کند. این  مأموریت در کشورهای همسایه انجام خواهد شد.

بورل در نشست مطبوعاتی در سانتاندر (شمال اسپانیا) گفت این پیشنهاد هفته آینده در پراگ در شورای وزیران دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد بحث قرار خواهد گرفت. او افزود: «امیدوارم این پیشنهاد تصویب شود».

جوزپ بورل همچنین افزود از ممنوع کردن کامل صدور ویزا برای ورود اتباع روس به اتحادیه اروپا پشتیبانی نمی‌کند.