بی‌توجهی و عدم اختصاص منابع مالی برای نگهداری، بازسازی و مرمت بافت تاریخی شیراز همچنان ادامه دارد و برای ساکنان این مناطق مشکلات بسیاری به وجود آورده است. به نظر می‌رسد که این بی‌توجهی تعمدی و برای آسان‌سازی راه تخریب بافت تاریخی شهر برای توسعه طرح حرم تا حرم شیراز است.

تخریب بافت تاریخی شیراز برای توسعه حرم شاهچراغ به امید تبدیل این شهر به مرکز شیعه‌گری در جنوب ایران در نزدیک به دو دهه گذشته (پروژه از سال ۱۳۸۴ آغاز شد) بی‌وقفه ادامه داشته است. پیش‌تر مسعود منیعاتی، رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس اعلام کرده بود که مجریان طرح توسعه حرم، خانه‌های تاریخی را «کاشی به کاشی» و «آجر به آجر» و به طور تدریجی تخریب می‌کنند.

مهدی حاجتی، عضو سابق شورای شهر شیراز گفته بود که هدف از این تخریب‌ها گسترش حریم شاهچراغ، به عنوان مرکز رواج شیعه‌گری در جنوب ایران است. در این طرح که زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اجرا می‌شود احداث یک زائرسرا، ساختمان‌هایی برای ارائه خدمات به زائران و چندین مجموعه مذهبی پیش‌بینی شده. به دستور علی خامنه‌ای، هیأت امنایی هم با حضور نماینده ولی فقیه در استان فارس بر تخریب بناهای تاریخی برای توسعه حرم نظارت می‌کند.

۲۲۸ نویسنده و هنرمند ایرانی اسفند ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌ای به تخریب بافت تاریخی ایران از جمله در شیراز برای گسترش شیعه‌گری در استان فارس در قالب طرح موسوم به بین‌الحرمین اعتراض کردند.

در هفته‌های اول ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی دوباره طرح توسعه سرعت گرفته است و بیش از ۲۰۰ بنای تاریخی شیراز تخریب شده و یا در معرض تخریب قرار گرفته است. تولیت شاهچراغ در شیراز می‌گوید برای طرح توسعه حرم مجوز‌های لازم را دارد. طرحی که ابتدا ۱۵ هکتار به توسعه حرم اختصاص داده بود اما این میزان به ۵۷ هکتار از بافت تاریخی شیراز افزایش داشته است.