به فراخوان کاربران در شبکه‌های اجتماعی، از جمله شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، چهارشنبه دوم شهریور ماه یک توفان توییتری در حمایت از لیلا حسین‌زاده و اعتراض به بازداشت خشونت‌آمیز این فعال دانشجویی و حامی کارگران شکل گرفت.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ‌های «#لیلا_حسین‌زاده_را_آزاد_کنید» و «#FreeLeila» خواستار آزادی بی‌قید و شرط این فعال دانشجویی شدند.

لیلا حسین‌زاده شنبه ۲۹ مرداد، فعال دانشجویی و پژوهشگر مطالعات مارکسیستی به دست نیروهای امنیتی در خانه شخصی‌اش همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه‌شنبه یکم شهریورماه نوشت که لیلا حسین‌زاده طی تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتفال خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ خبر داده است.

لیلا حسین‌زاده بارها به دلیل فعالیت‌های دانشجویی و حمایت از کارگران بازداشت و زندانی شده است، از این‌رو چهره‌ای شناخته شده در میان فضای کشنگری ایران و کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی کوشیدند صدای او باشند.

حساب کاربری سندیکای کارگران شرکت واحد در توییر ضمن حمایت از لیلا حسین‌زاده و اشاره به پرونده‌سازی نهادهای امنیتی برای فعالان مدنی و کارگری نوشت:

«بازداشت خشونت‌آمیز لیلا حسین‌زاده به بهانه‌های واهی و پرونده‌سازی تکراری علیه این فعال دانشجویی قابل توجیه نبوده و به‌شدت محکوم است. لیلا حسین‌زاده از نظر جسمانی قادر به تحمل حبس نیست و باید فوری آزاد شود.»

حساب کاربری اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران ایران نیز طی توییتی خواستار آزادی فوری لیلا حسین‌زاده شد:

«لیلا حسین‌زاده باید فوری و بدون قید و شرط آزاد گردد. کلیه فعالین جنبش‌های کارگری، معلمی، صنفی، دانشجویی، زنان، رفع ستم و تبعیض، کلیه زندانیان سیاسی، آزاد باید گردند.»

حساب کاربری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز با حمایت از لیلا حسین‌زاده نوشت:

«لیلا حسین‌زاده همواره صدای معلمان و کارگران بازداشتی بوده است، صدایش باشیم!»

فاروق سامانی در حساب کاربری خود نوشت:

«لیلا حسین‌زاده سرکوب‌شدنی نیست، لیلا یک شخص نیست، یک نماد است.»

ژینوس فروتن، از شهروندان بهائی و فعال مدنی با اشاره به اتهام‌های منتسب به لیلا حسین‌زاده نوشت او برای هیچ‌کس خطرناک نیست، چه رسد به «امنیت ملی»:

«او دختر جوان، شوخ‌طبع و مطالبه‌گری است که به حکم آژادی بیان و قلم حق دارد صدایش شنیده شود.»

لیلا حسین‌زاده پیش‌تر نیز در شامگاه ۱۵ آذر سال گذشته و در آستانه روز دانشجو در حالی که به شیراز سفر کرده بود توسط نیروهای امنیتی با خشونت بازداشت شد. او در آن زمان از شیراز به زندان اوین و پس از مدتی دوباره به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود.

بر اساس اعلام «شورای صنفی دانشگاه‌های کشور»، در دوره بازداشت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» به لیلا حسین‎زاده تفهیم شد.

حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی و از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران است که در دی ماه ۱۳۹۶ هم‌زمان با اعتراضات آن دوره بازداشت و به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت فعالیت اجتماعی محکوم شد. او بخشی از محکومیت خود را در زندان گذراند و دو سال قبل به دلیل «ابتلا به بیماری صعب العلاج» مشمول «عدم تحمل کیفر» شد و از زندان بیرون آمد.

پیش‌تر شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرده بود لیلا حسین‌زاده در دوران حبس پیشین خود مبتلا به بیماری خودایمنی شده و عدم دسترسی او به داروهایش در دور جدید بازداشت، جانش را به صورت جدی به خطر می‌اندازد؛ موضوعی که در روزهای گذشته موجب نگرانی خانواده و نزدیکان این فعال دانشجویی شده است.