همزمان با سومین روز حملات آمریکا به مواضع گروه‌های مسلح مرتبط با ایران در استان دیرالزور سوریه، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۳ شهریور / ۲۵ اوت در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس کنگره این کشور از این حملات دفاع کرد.

بایدن در نامه‌ خود نوشت دستور حملات روز سه‌شنبه یکم شهریور / ۲۳ اوت را او صادر کرده است. او افزود این حملات «بر اساس مسئولیت من برای محافظت از شهروندان ایالات متحده در داخل و خارج از کشور و در راستای پیشبرد امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده بوده است».

جو بایدن همچنین تأکید کرد که ارتش امریکا آماده اقدامات بیشتر در برابر حملات یا تهدیدهای بعدی است.

ارتش آمریکا سه‌شنبه یکم شهریور / ۲۳ اوت اعلام کرد که حملات هوایی علیه تأسیسات مورد استفاده شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در دیرالزور سوریه انجام داده و این حملات در واکنش به حمله ۲۴ مرداد / ۱۵ اوت شبه‌نظامیان وابسته به ایران بوده است.

در آن رویداد، چندین پهپاد به یک پایگاه نظامی در اختیار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در التنف حمله شد. پایگاه التنف در مرز سوریه، عراق و اردن قرار دارد و اکنون پایگاه اصلی استقرار نیروهای آمریکایی و بخشی از مخالفان رژیم اسد است. آمریکا ساعاتی پس از حمله پهپادی در بیانیه‌ای گفت که حمله ناکام بوده است.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) در بیانیه‌ خود گفت هدف از حملاتش به دیرالزور محافظت از نیروهای آمریکایی در برابر حملات گروه‌های تحت حمایت ایران بود.

سنتکام این حملات را «اقدامی متناسب و عمدی با هدف محدود کردن خطر تشدید تنش و به حداقل رساندن خطر تلفات» خواند.

به‌گفته منابع محلی بر اثر شلیک آتش از یک هلیکوپتر آمریکایی در دیرالزور سه فرد مسلح که در حال نصب یک سکوی شلیک راکت در غرب فرات بودند کشته شدند.

ارتش آمریکا گفته است در ۲۴ ساعت گذشته چهار فرد مسلح را از پای درآورده و ۷ سکوی شلیک راکت در این منطقه را منهدم کرده است.

همچنین در روز چهارشنبه ۲ شهریور /  ۲۴ اوت پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی میدان نفتی العمر برای دومین روز پیاپی هدف حملات راکتی قرار گرفت.

در این روز ایران ضمن محکوم کردن حملات آمریکا در سوریه، هرگونه ارتباط میان تهران و گروه‌های مسلح در سوریه را تکذیب کرد.

این اولین بار نیست که هواپیماهای جنگی آمریکا به نیروهای تحت حمایت ایران در عراق و سوریه حمله می‌کنند. ایالات متحده در ژوئن سال گذشته تأسیسات عملیاتی و انبار تسلیحات را در دو نقطه، یکی در سوریه و دیگری در عراق هدف قرار داد.

درگیری‌های نظامی در استان دیرالزور سوریه در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن و تهران به دنبال راهی برای رسیدن به توافقی برای احیای برجام هستند.