امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، جمعه ۴ شهریور / ۲۶ اوت در الجزایر، در مورد مذاکرات احیای برجام به خبرنگاران گفت:

«ما بسیار مراقب بودیم تا تعادل یک توافق جدی برقرار شود. اکنون توپ در زمین ایران است.»

او که روز گذشته (پنج‌شنبه) با رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو کرده بود، افزود پاریس از آژانس پشتیبانی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مسائل باقی‌مانده تحت تأثیر فشار سیاسی قرار نمی‌گیرد.

ایران ماه‌هاست که به‌دنبال پیوند زدن موضوع بازرسی در مورد آثار اورانیوم در سایت‌های خود به مذاکرات احیای برجام است . بحث همچنان بر سر ضرورت پاسخگویی ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سه مکان هسته‌ای اعلام نشده به‌عنوان پیش‌شرط احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. ایران می‌خواهد با به ثمر رسیدن احیای برجام مسائل پادمانی با آژانس نیز کنار گذاشته شود اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره گفته است که این دو موضوع از هم جدا هستند.

رئیس جمهوری فرانسه در ادامه افزود:

«من فکر می‌کنم اگر این توافق با شرایطی که امروز ارائه شد منعقد شود مفید است و بهتر از عدم توافق است.»

به‌گفته مکرون، برجام همه چیز را حل نمی‌کند و تعامل بیشتری با تهران برای بحث در مورد برنامه موشکی بالستیک این کشور، نفوذ منطقه‌ای آن و بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه نیاز است.

وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه اعلام کرد پاسخ واشنگتن به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا برای نجات توافق ۲۰۱۵ را دریافت کرده است اما هیچ نشانه محکمی مبنی بر این‌که فاصله‌های باقی‌مانده تا چه حد رو به کاهش است، ارائه نکرد.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در دیدار با حسین موینی، رئیس جمهوری زنگبار درباره مذاکرات احیای برجام  گفت:

«در حال طی کردن مراحل پایانی کار هستیم. اگر آمریکایی‌ها واقع‌‍بینانه برخورد کنند، فکر می‌کنم [مسائل] حل شدنی است.»

امیرعبداللهیان پیش از این در سخنانی در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا گفته بود:

«روی موضوعات باقی‌مانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به‌هیچ‌وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه به برجام برمی‌گردند برخی اتهام‌های سیاسی و بی‌اساس آژانس علیه ایران باقی مانده باشد و آن‌ها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن‌کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.»

روز جمعه، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات احیای برجام گفت:

«اگر بر چند محور اساسی که شامل تکنولوژی هسته‌ای موجود در ایران، نوع سانتریفیوژها، میزان و درصد غنی‌سازی، نحوه انتقال پول بعد از فروش نفت یا همان راستی‌آزمایی یا ضمانت‌های چندساله‌ای شرکت‌های سرمایه‌گذار است، تکیه کنیم به نظر من دغدغه‌ها رفع شده است و احتمال این‌که ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده مذاکرات به یک سرانجامی برسد بسیار زیاد است.»

علی خضریان نماینده مجلس نیز در توئیتی نوشت:

«با تمام ایرادهای موجود پیرامون عدم تضمین واقعی و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها در پیش‌نویس مذاکرات وین، آمریکایی‌ها همچنان به دنبال زیاده‌خواهی هستند. پاسخ مناسب این است که هر زمان آمریکا تحریم‌ها را لغو کرد، ایران به تعهدات خود ذیل برجام عمل می‌کند و این موضوع نیاز به مذاکره ندارد.»

ایران و آمریکا پاسخ خود به طرح نهایی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را به طرف‌های مقابل ارائه داده‌اند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پاسخ ایران و هم پاسخ آمریکا را «معقول» خوانده است.