آرش گنجی، نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران و بهنام موسیوند، فعال مدنی در حالی که دوران حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کردند، بدون ارائه دلیل خاصی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شدند.

به کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران، صبح چهارشنبه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، آرش گنجی به واحد اجرای احکام زندان اوین احضار شد و ساعاتی پس از این احضار، بدون دلیل موجه از بند ۸ اوین به به زندانی خارج از حوزه اقامت خود و خانواده‌اش منتقل شد.

به نوشته کانون نویسندگان ایران انتقال آرش گنجی که به دنبال پرونده‌سازی‌های اخير علیه مترجم صورت گرفته، اعتراض زندانیان بند ۸ را نیز در پی داشت.

۲۵ مرداد ماه، نماینده دادیار ناظر بر زندانیان امنیتی، آرش گنجی را به دفتر ریاست زندان اوین احضار کرد. او در این احضار به انتشار فایلی صوتی از وضعیت بند ۸ زندان اوین به خارج از زندان متهم شد و مورد بازجویی قرار گرفت. یک روز پس از آن، شورای انضباطی زندان با حضور رئیس زندان، رئیس بند ۸ و رابط قضایی تشکیل شد و آرش گنجی و آرش جوهری، فعال کارگری، برای رسیدگی به اتهام انتسابی به این جلسه فراخوانده شدند.

به گزارش کانون نویسندگان ایران آرش گنجی و آرش جوهری در این جلسه به صراحت اعلام کردند که نه تنها در انتشار این فایل نقشی نداشته‌اند، بلکه اساساً از وجود چنین فایلی بی‌خبر بوده‌اند. آرش گنجی هم‌چنین از مسئولان زندان خواست دلایل انتساب این اتهام را روشن کنند.

آرش جوهری نیز روز پنج‌شنبه توسط نماینده‌ دادیار ناظر بر زندانیان امنیتی به دفتر ریاست زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.

آرش گنجی در حالی به زندان رجایی‌شهر تبعید شد که هنوز رأی شورای انضباطی زندان به او اعلام نشده بود. کانون نویسندگان ایران اعلام کرده شواهد حاکی از آن است که پرونده‌سازی اخیر پیش‌زمینه‌ انتقال گنجی به زندان رجایی‌شهر بوده است.

آرش گنجی از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تنها دو روز پس از محاکمه، بابت «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال، بابت «تبلیغ علیه نظام» به یک سال، بابت «عضویت در گروهک معاند» به ۵ سال و جمعا به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. رأی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به وکلای او، ناصر زرافشان و راضیه زیدی، ابلاغ شد. بنا به اعلام کانون نویسندگان ایران مصداق همه‌ی اتهام‌های آرش گنجی ترجمه‌ کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه است.

بهنام موسیوند، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، نیز روز گذشته (سه‌شنبه ۸ شهریور)، علی‌رغم حال نامساعد جسمی، که با بهانه تراشی مسئولین زندان از دریافت خدمات درمانی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم ماند، به زندان رجایی‌شهر تبعید کردند.

بهنام موسیوند به بیماری پروستات مبتلا است و طی ماه‌های گذشته چندین بار به دلیل مخالفت با زدن دستبند و پابند و پوشاندن لباس زندان، توسط مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان و دریافت خدمات درمانی محروم مانده است.

آخرین بار روز چهارشنبه ۲ شهریورماه علی‌رغم تعیین وقت قبلی به‌دلیل امتناع این زندانی از دستبند و پابند از اعزام به بیمارستان محروم شد.

در حالی از اعزام به بیمارستان بهنام موسیوند به‌دلیل عدم استفاده از دست‌بند و پابند مخالفت شد که طی بخش‌نامه اخیر سازمان زندان‌ها در خصوص رعایت حقوق زندانیان و بازداشت شدگان، صراحتا به ممنوعیت استفاده از پابند به جز در خصوص متهمان به جرائم خشن اشاره شده است.

بهنام موسیوند در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۶ با تودیع قرار وثیثه به‌صورت موقت از زندان آزاد شد.

این زندانی سیاسی شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری برای اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» برای او قابل اجرا است.