نیروی دریایی آمریکا قصد دارد به اتفاق اسرائیل، عربستان سعودی و با همکاری برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه شبکه‌ای از پهپادهای بدون سرنشین ایجاد کند با این هدف که تحرکات نظامی ایران در منطقه را محدود کند.

به گزارش وال استریت ژورنال مقامات آمریکایی از افشای تعداد پهپادهای هوایی و دریایی آمریکا، محل استقرار و نحوه استفاده آنها خودداری می‌کنند. همین قدر مشخص است که با هواپیماهای بدون سرنشین می‌توان ظاهراً دید بهتری در منطقه داشت.

بر اساس این گزارش نیروی دریایی آمریکا می‌گوید تا تابستان آینده، ۱۰۰ فروند هواپیمای بدون سرنشین با مأموریت نظارت بر تحرکات نظامی در اختیار خواهد گرفت. این پهپادها  از کانال سوئز در مصر تا آب‌های نزدیک سواحل ایران فعالیت می‌کنند و اطلاعات را به مقر فرماندهی نیروی پنجم ایالات متحده در بحرین مخابره می‌کنند.  

طرح پهپادها که اکنون شش ماه از آغاز آن می‌گذرد، بخشی از همکاری روبه رشد بین ایالات متحده، اسرائیل و کشورهای خلیج فارس پس از توافق ابراهیم است.  

پهپادها و قایق‌های بدون سرنشین که برخی از آنها می‌توانند تا شش ماه در دریا شناور باشند می‌توانند تصاویر دقیقی و برخی دیگر از داده‌ها را مخابره کنند. تحلیلگران تصاویر را بررسی می‌کنند و سعی می‌کنند از آن‌ها رمزگشایی کنند. انتقال مشکوک محموله از یک کشتی به کشتی دیگر و شناسایی شناورهایی که ردیاب‌های خود را خاموش کرده‌اند از وظایف این پهپادهاست.

پهپادهایی که اکنون در حال آزمایش‌اند غیرمسلح هستند. اما تحلیلگران انتظار دارند که نیروی دریایی آمریکا در آینده به سمت تسلیح این پهپادها حرکت کند. ممکن است این برنامه‌ها میلیاردها دلار هزینه داشته باشد.   

شبکه پهپادی آمریکا برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در خلیج فارس از طریق کشتی‌های مجهز به پهپادهای مسلح شکل می‌گیرد.

عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش در جریان سفر اخیر بایدن به منطقه به خبرنگاران گفت: اگر دشمنان مرتکب اشتباهی شوند، این پهپادها پاسخی تأسف‌آور به آنها خواهند داد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در ژوئیه سال جاری گفته بود که نیروهای ایران «یک تهدید مستقیم برای تجارت بین‌المللی، تامین انرژی و اقتصاد جهانی هستند.»

اسرائیل سال گذشته به یک کشتی باری ایرانی در دریای سرخ حمله کرد.

در اوایل سال جاری، ایالات متحده یک گروه ویژه نظامی جدید برای تمرکز بر دریای سرخ ایجاد کرد. اسرائیل که در سال ۲۰۲۰ روابط دیپلماتیک با بحرین را به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم از سر گرفت، برای نخستین بار یک مشاور نظامی در مقر ناوگان پنجم در منامه دارد.

 وال استریت ژورنال می‌نویسد آزمون و چالش اصلی پهپادها این است که آیا اطلاعاتی که آن‌ها مخابره می‌کنند واقعا منجر به توقیف محموله‌های قاچاق می‌شود یا خیر.

استیسی پتیجان، مدیر برنامه دفاعی در مرکز امنیت جدید آمریکا به وال استریت ژورنال گفت: «ممکن است تنها رصد منطقه، رفتار ایران را محدود کند. اما اگر ایرانی‌ها متوجه شوند که قرار نیست اتفاق دیگری بیفتد ممکن است پهپادها بازدارندگی زیادی نداشته باشد.»

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد نیروهای سپاه پاسداران ایران سه‌شنبه ۳۰ اوت/۸ شهریور یک فروند قایق بدون سرنشین آمریکایی را در خلیج فارس توقیف کردند.

بر اساس این گزارش نیروهای سپاه در تلاش بودند پهپاد توقیف‌شده را بکسل کنند که با نزدیک شدن یک کشتی جنگی و بالگرد نیروی دریایی آمریکا، قایق بدون سرنشین را رها کردند.