رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مورد بازداشت محمدقاسم مکارم شیرازی بازرس ویژه و مشاور عالی‌اش در اطلاعیه‌ای هشدار داد که بازداشت این فرد «موجب سوءاستفاده دشمنان نظام و تخریب کارکنان خدوم وزارت راه و شهرسازی» شده است.

وزیر راه در اطلاعیه خود افزوده است که پرونده مشاورش در مراحل ابتدایی رسیدگی قرار دارد و «تا نهایی نشدن تحقیقات توسط نهادهای نظارتی و قوه قضائیه به جهت حفظ حریم خصوصی افراد هیچ‌گونه اطلاعاتی از پرونده منتشر نشده و کلیه مطالب ذکر شده صرفاً گمانه‌زنی است که صحت و سقم آن مشخص و مورد تأیید نیست».

پیش از این، اردشیر مطهری‌، نماینده گرمسار در مجلس شورای اسلامی گفته بود که محمدقاسم مکارم شیرازی «دقیقاً سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود»، دستگیر شده است.

رسانه‌های داخلی ایران نوشتند وزارت اطلاعات او را پیش از هفتم شهریور بازداشت کرده است. محمد حسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز بدون نام بردن از محمدقاسم مکارم شیرازی خبر بازداشت او را تأیید کرد و گفت «افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آن‌ها برای دولت مشخص شده، برکنار شده‌اند».

در پی انتشار این خبر رستم قاسمی غیبت طولانی داشت که گفته شد به دلیل «بستری شدن» در بیمارستان بود.

رستم قاسمی در قسمت دیگری از اطلاعیه جدید خود ضمن بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی برای «تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق» آماده همکاری است، افزوده است:

«لکن لازم است رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌های بی‌پایه تا قبل از اثبات اتهام در مرجع صالح قضایی و خدشه به آبروی افراد، دوری کنند.»

قاسمی همچنین در اطلاعیه خود مدعی شده است که «در طول یک سال گذشته اقدامات مهمی برای بستن گلوگاه‌های فساد در حیطه وزارت راه و شهرسازی انجام شده است». او وعده داد که «انشاالله گزارش کامل آن به اطلاع مردم خواهد رسید».

دفتر ناصر مکارم شیرازی تأیید کرده است که بازرس ویژه بازداشت‌شده وزیر راه و شهرسازی از «منسوبان برادر» این مرجع تقلید شیعیان در قم است.

محمدقاسم مکارم شیرازی، ۳۸ ساله، پیشتر در انتخابات مجلس شورای و شورای شهر از حوزه انتخابیه شیراز نامزد شده بود اما نتوانست رأی لازم برای ورود به این دو نهاد را به‌دست بیارود.

او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیش از این‌که رستم قاسمی رد صلاحیت شود، رئیس ستاد انتخاباتی او بود.

پیش از آن نیز مکارم شیرازی مشاور اجرایی محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی و شهردار پیشین تهران بود.

بازداشت او پس از پرونده عیسی شریفی در هلدینگ یاس که هم به قرارگاه سازندگی خاتم مرتبط بود و هم قالیباف، دومین پرونده فسادی است که قالیباف و رستم قاسمی را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

نمایندگان منتقد رستم قاسمی گفته‌اند که وزیر راه و شهرسازی و منسوبانش در پرونده‌های دیگری از جمله رستوران‌های زنجیره‌ای و صرافی‌هایی در عمان هم نقش دارند.