ارتباط امدادگران با شماری از پناهجویان لبنانی و سوری که در یک قایق در حال غرق شدن در نزدیکی جزیره مالت گیر افتاده‌اند، قطع شده است. تاکنون سه کودک پناهجو از سرنشینان این قایق در اثر بی‌آبی و بی‌غذایی جان خود را از دست داده‌اند.   

شبکه Alarm Phone  که در زمینه امدادرسانی به پناهجویان فعالیت می‌‌کند اعلام کرد که ارتباط خود با قایق پناهجویان سوری و لبنانی را از دست داده است. این قایق ۶۰ سرنشین دارد.

 پیش از قطع ارتباط، پناهجویان از طریق تلفن ماهواره‌ای به امدادگران گفته بودند که چند روزی است ذخایر آب و غذا و همچنین شیر خشک آن‌ها به اتمام رسیده است.

بر اساس این گزارش تاکنون سه کودک از سرنشینان این قایق در اثر کمبود آب و غذا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش شبکه الجزیره قایق پناهجویان حدود ۱۰ روز پیش از شهر طرابلس در شمال لبنان عازم سواحل ایتالیا شد. 

سرنشینان قایق از گارد ساحلی اروپا خواسته‌اند که آنها را نجات دهد.

شبکه Alarm Phone  با انتشار پیامی در توییتر نوشت که همچنان به مقامات هشدار می‌دهد که جان سرنشینان این قایق در خطر است، اما گارد ساحلی اروپا تاکنون نسبت به این هشدارها سکوت کرده‌ است.  

 این گروه امدادرسان این مقامات خواست که به بی‌تفاوتی و سکوت «ظالمانه» نسبت به سرنوشت پناهجویان حادثه‌دیده در دریا خاتمه دهد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد مقامات مالت درباره این موضوع ترجیح دادند سکوت کنند.   

پیش از آنکه ارتباط پناهجویان با امدادگران به کل قطع شود، یکی از بستگان سرنشینان قایق گفت برادرش شامگاه دوشنبه در آخرین تماس خود به او گفته است که آب به داخل قایق نشت کرده و آن‌ها خیس شده‌اند.  او گفت:

«بزرگسالان سرما و کمبود تجهیزات را خوب تحمل می‌کنند، اما بچه‌ها واقعاً با مشکل مواجه هستند.»

اشرف ریفی، نماینده پارلمان لبنان از دولت ایتالیا خواست یک تیم نجات به محل حادثه بفرستد. این نماینده پارلمان همچنین از وزارت امور خارجه و نمایندگی دیپلماتیک لبنان در رم نیز خواست تا برای نجات پناهجویان اقدامات لازم را انجام دهد. دولت لبنان اما هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

لبنان در سه سال گذشته درگیر یک بحران عمیق اقتصادی است. بیش از سه چهارم جمعیت این کشور در اثر پیامدهای این بحران به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

با عمیق‌تر شدن بحران، تعداد بیشتری از لبنانی‌ها و همچنین پناهجویان سوری و فلسطینی تلاش می‌کنند از راه دریای مدیترانه خود را به سواحل اروپا برسانند.   

سه‌شنبه گذشته یک دختر چهار ساله در جریان نجات بیش از ۶۰ پناهجو در آب‌های مالت غرق شد.  

این دختر به همراه ۶۲ نفر دیگر سوار با یک کشتی باری با پرچم آنتیگوا عازم سواحل اروپا بود که شناور دچار سانجه شد. این کودک و مادرش با هلیکوپتر نیروی دریایی یونان به بیمارستانی در جزیره کرت منتقل شدند، اما درمان ثمربخش نبود و او جان خود را از دست داد.