الیزابت دوم، ملکه بریتانیا پنج‌شنبه ۸ سپتامبر / ۱۷ شهریور در سن ۹۶ سالگی درگذشت. او بیش از هر پادشاه و ملکه دیگری در تاریخ بریتانیا بر اریکه نمادین قدرت تکیه زد و از ۱۹۵۲ در سن ۲۵ سالگی این سمت را برعهده داشت.

پس از الیزابت دوم، چارلز سوم ۷۳ ساله اکنون پادشاه بریتانیا است و مراسم رسمی آغاز سلطنت‌اش در کاخ سن‌جیمز به زودی برگزار خواهد شد. تاریخ دقیق هنوز مشخص نیست.

کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ملکه امروز بعدازظهر در بالمورال در آرامش درگذشت. پادشاه و ملکه همسر این بعدازظهر در بالمورال می‌مانند و فردا به لندن بازخواهند گشت».

در دوران سلطنت الیزابت دوم، جنبش‌های استقلال‌طلب به استعمارزدایی بیشتر و کاسته شدن از قلمروی امپراتوری بریتانیا انجامیدند. با وجود این، ملکه بریتانیا کماکان ملکه ۱۴ کشور دیگر نیز باقی ماند.

او رئیس موجودیت ۵۴ کشوریِ موسوم به کشورهای مشترک المنافع نیز بود. الیزابت دوم در صدر کلیسای انگلستان نیز قرار داشت.

در ابتدای دوران زمامداری الیزابت بود که محمد مصدق نخست‌وزیر ایران در ۱۹ اوت ۱۹۵۳ (۲۸ مرداد ۱۳۳۲) در کودتایی آمریکایی ــ بریتانیایی از قدرت کنار زده شد.

هرچند محمدرضا شاه پهلوی به لطف این کودتا تا سال‌ها رژیمی استبدادی در ایران برقرار کرد، پس از انقلاب ۱۳۵۷ و خروج شاه از ایران، ملکه بریتانیا از پذیرش او خودداری کرد.

سال گذشته رسوایی‌ای دامن ملکه را گرفته بود. وکیلان الیزابت دوم، ملکه پادشاهی متحد بریتانیا، برای معافیت ملک خصوصی او از مقررات زیست‌محیطی مخفیانه لابی‌گری کرده‌ بودند.

ملکه بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین زمین‌داران اسکاتلند بود. او تنها کسی در بریتانیا بود که مجبور نبود برای گرمایش ساختمان‌ها از طریق انرژی تجدیدپذیر، دست به لوله‌کشی بزند.