مجلس عالی خلق کره شمالی قانون تسلیحات هسته‌ای را تصویب کرد که حمله پیشگیرانه هسته‌ای در آن پیش‌بینی شده است.

به‌گزارش رویترز، تصویب قانون سیاست تسلیحات هسته‌ای کره شمالی در حالی صورت می‌گیرد که ناظران می‌گویند به‌نظر می‌رسد کره شمالی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷، پس از شکست مذاکرات تاریخی با آمریکا، در حال آماده شدن برای از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا و دیگر رهبران جهان در سال ۲۰۱۸ نتوانستند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را متقاعد کنند که از توسعه تسلیحات هسته‌ای خود دست بردارد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی KCNA، پارلمان این کشور، موسوم به مجلس عالی خلق، این قانون را به‌عنوان جایگزینی برای قانون سال ۲۰۱۳ که برای اولین بار وضعیت هسته‌ای این کشور را ترسیم کرده بود، تصویب کرده است.

کیم جونگ اون در سخنرانی خود در مجلس عالی خلق گفت:

«بیشترین اهمیت تصویب قانون سیاست تسلیحات هسته‌ای، ترسیم یک خط غیرقابل بازگشت است تا امکان چانه‌زنی بر سر سلاح‌های هسته‌ای ما وجود نداشته باشد.»

رهبر کره شمالی افزود حتی اگر کشورش با ۱۰۰ سال تحریم روبه‌رو شود، «هرگز تسلیحات هسته‌ای را تسلیم نخواهد کرد».

از جمله سناریوهایی که می‌تواند منجر به حملات هسته‌ای شود، تهدید یک حمله هسته‌ای قریب‌الوقوع است. همچنین دلایل دیگری همچون در خطر بودن رهبری، مردم یا موجودیت کشور یا به‌دست آوردن دست برتر در طول جنگ نیز ذکر شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، یکی از نمایندگان پارلمان گفت این قانون همچون تضمینی حقوقی و قدرتمند برای تحکیم موقعیت کره شمالی به‌عنوان کشور دارای سلاح هسته‌ای و تضمین «شفاف، منسجم و استاندارد» سیاست هسته‌ای این کشور عمل می‌کند.

قانون قبلی در سال ۲۰۱۳ تصریح کرده بود که کره شمالی می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای برای دفع تهاجم یا حمله از سوی یک کشور هسته‌ای متخاصم و انجام حملات تلافی‌جویانه استفاده کند.

قانون جدید فراتر از آن است و در صورت شناسایی حمله قریب‌الوقوع با سلاح‌های کشتار جمعی یا حمله علیه «اهداف استراتژیک» کشور، از جمله به رهبری آن، امکان حملات پیشگیرانه هسته‌ای را فراهم می‌کند.

چاد اوکارول، بنیانگذار وب‌سایت ردیابی کره شمالی NK News در توییتر نوشت:

«برخی شرایط [در قانون جدید] واقعاً مبهم و دو پهلو هستند که در آن کره شمالی می‌گوید ممکن است از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند. من تصور می‌کنم هدف این است که به برنامه‌ریزان نظامی آمریکا و کره جنوبی بفهمانند نسبت به قبل طیف وسیع‌تری از اقدامات وجود دارد.»

قانون جدید مانند قانون قبلی متعهد شده است که کشورهای غیرهسته‌ای را با سلاح‌های هسته‌ای تهدید نکند، مگر این‌که چنین کشوری با یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای برای حمله به کره شمالی متحد شود.

با این حال، قانون جدید اضافه می‌کند که اگر کره شمالی متوجه حمله قریب‌الوقوع از هر نوع علیه رهبری کشور و سازمان فرماندهی نیروهای هسته‌ای آن شد، می‌تواند حمله هسته‌ای پیشگیرانه انجام دهد.

بر اساس این قانون، کیم جونگ اون «تمام اختیارات قاطع» در مورد سلاح‌های هسته‌ای را دارد، اما اگر سامانه فرماندهی و کنترل تهدید شود، ممکن است سلاح‌های هسته‌ای «به‌طور خودکار» پرتاب شوند.

به‌گفته تحلیلگران، اگر رهبر کره شمالی در طول یک بحران، اختیارات را به فرماندهان پایین‌تر واگذار کند، چنین اقدامی می‌تواند احتمال اشتباه محاسباتی فاجعه‌بار را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، این قانون همچنین هرگونه اشتراک تسلیحات یا فن‌آوری هسته‌ای با سایر کشورها را ممنوع می‌کند و هدف آن کاهش خطر جنگ هسته‌ای از طریق جلوگیری از محاسبات اشتباه در بین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای و سوء استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است.

تحلیلگران می‌گویند هدف کیم این است که وضعیت کره شمالی را به‌عنوان یک «دولت هسته‌ای مسئول» مورد پذیرش بین‌المللی قرار دهد.

دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا پیشنهاد داده است که با کیم جونگ اون در هر زمان و مکانی گفت‌وگو کند، و یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی گفته است اگر پیونگ یانگ دست از زرادخانه هسته‌ای خود بردارد، کشورش کمک‌های اقتصادی هنگفتی به آن خواهد کرد.

کره جنوبی با وجود تیرگی روابط، روز پنج‌شنبه در اولین پیشنهاد مستقیم خود تحت رهبری یون اعلام کرد که حاضر است با کره شمالی درباره دیدار مجدد خانواده‌هایی که در جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) از هم جدا شده بودند، مذاکره کند.

کره شمالی این پیشنهاد را رد کرد و گفت آمریکا و متحدانش «سیاست‌های خصمانه» مانند تحریم‌ها و رزمایش‌های نظامی را حفظ می‌کنند و «پیام‌های صلح‌آمیز» می‌فرستند.

رهبر کره شمالی گفت:

«تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای روی زمین باقی بماند، امپریالیسم وجود داشته باشد و مانورهای ایالات متحده و پیروانش علیه جمهوری ما متوقف نشود، کار ما برای تقویت نیروی هسته‌ای متوقف نخواهد شد.»