حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، در حمایت از اعتراضات دختران دانش‌‌آموز در شرق افغانستان از طالبان خواست مدارس دخترانه را بازگشایی کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس اوایل ماه جاری چهار مدرسه دخترانه مقطع متوسطه در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا و یک مدرسه در شهرستان سمکنی، بدون مجوز رسمی از وزارت آموزش طالبان شروع به کار کردند. شنبه ۱۰ سپتامبر/۱۹ شهریور اما هر پنج مدرسه بار دیگر توسط طالبان بسته شدند.

ده‌ها دانش‌آموز گریان که برخی از آنها با برقع بلند و برخی دیگر با لباس مدرسه و حجاب سفید بودند، روز شنبه در خیابان‌های گردیز اعتراض کردند. سخنگوی دولت طالبان و مقام‌های وزارت آموزش افغانستان در این رابطه اما تاکنون سکوت کرده‌اند.  

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان که پس از قدرت گرفتن طالبان و ورود آن‌ها به کابل در سال گذشته در کابل ماند با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«صدای دختران دانش‌آموز در پکتیا برای بازشدن دوبارهٔ مکاتب‌شان، صدای همه دختران ما و خواست ملت افغانستان است.»

 کرزی در ادامه از طالبان خواست مدارس دخترانه را بازگشایی کند:

«از حکومت سرپرست اسلامی میخواهم که مکاتب دختران را باز نموده تا وطن عزیز از احتیاج کنونی با تکیه به بازوان توانمند جوانان تعلیم یافتهٔ ما رهایی یابد و به پیشرفت و ترقی دلخواه خود دست یابیم.»

طالبان در فروردین سال جاری به وعده‌های خود مبنی بر باز کردن دبیرستان‌های دخترانه عمل نکردند.

وزارت معارف حکومت طالبان، ۲۰ فروردین سال جاری، هفت ماه پس از به قدرت رسیدن، در روز بازگشایی مدارس دخترانه، اعلام کرد که تمام مدارس دخترانه تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. سخنگوی وزارت معارف طالبان، تصمیم نهایی درباره بازگشایی مدارس دخترانه را به خواست و اراده «رهبری امارت اسلامی» موکول کرد.

وزارت معارف اما اطلاعیه‌ای صادر کرد و ادعا کرد که به دلیل «نبود لباس مکتب مناسب» مدارس دخترانه تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند. وزارت معارف حکومت طالبان در این باره توضیح داده بود:

«هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب طراحی شود، آن گاه بر اساس حکم رهبری طالبان مکاتب دخترانه آغاز خواهد شد.»

 پیش از این گروه طالبان تنها به دختران تا کلاس ششم اجازه حضور در مدرسه‌ها را داده بود.  

مقامات ولایت پکتیا این هفته گفته بودند که مدارس دخترانه بازگشایی شده‌اند، اما این اقدام به طور رسمی تایید نشده بود.

روز شنبه، رئیس اداره اطلاعات پکتیا به خبرنگاران گفت که خبر تعطیلی مکاتب «تبلیغات» است. با این‌حال ساکنان ولایت پکیتا و همچنین سه مقام طالبان که همگی از ذکر نامشان خودداری کردند، به رویترز گفتند که مدارس شرق افغانستان روز شنبه تعطیل شده است.  

 منابع طالبان که خواستند نامشان افشا نشود، گفته‌اند که آنها مجاز به صحبت علنی در این مورد نیستند. آن‌ها در مصاحبه با رویترز ادعا کرده‌اند که بسیاری از اعضای این گروه می‌خواهند دختران بتوانند به دبیرستان بروند.

طالبان گفته‌اند که در حال کار بر روی طرحی برای بازگشایی مدارس دخترانه هستند، اما زمان مشخصی را تعیین نکرده‌اند. دختران  دبستانی و همچنین دانشجویان دختر هنوز می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند.