پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «با هدف کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شده است.

 وزارت ارشاد اسلامی استدلال می‌کند «تخصص نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مدیریت و توسعه کتابخانه‌های چند منظوره کودک و نوجوان بر اساس استانداردهای جهانی» است و علاوه بر این نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با «مدیریت چابک» در یک دهه گذشته «پیشینه انقلابی» موفقی داشته است. بر اساس اطلاعیه ارشاد اسلامی،  «سندهای آمایش سرزمینی، مدیریت چابک، هدفمند و انقلابی نهاد کتابخانه‌ها و پیشنه موفق آن در دهه اخیر، توانمندی نهاد کتابخانه‌ها در به روز رسانی منابع (کتاب و نشریات)، آموزش کتابداران، استانداردسازی خدمات و برگزاری برنامه‌های متنوع برای تبدیل وضعیت کتابخانهها به مراکز فرهنگی محله‌ها، از جمله دلایل پیشنهاد واگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این نهاد است.»

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

مهم‌ترین وظیفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس «سند چشم‌انداز» آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی، گسترش کتابخوانی در کشور و همچنین «انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی» و مقابله با «خودبیگانگی فرهنگی» اعلام شده است.

این نهاد ۲۸۰۴ کتابخانه را تحت پوشش خود دارد و از سال ۱۳۸۲ یک نهاد غیر دولتی به شمار می‌آید، اما دولت و مجلس شورای اسلامی از طریق عضویت در هیأت امنای نهاد کتابخانه‌ها، در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایش دخالت مستقیم دارند و سلطه خود را از بالا به پایین اعمال می‌کنند.

بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را شهرداری‌ها تأمین می‌کنند و به این ترتیب، شهرداری هم در کار این نهاد دخالت می‌کند. از سوی دیگر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با مساجد هم در ارتباط قرار دارد.

حامد علامتی که به تازگی به ریاست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منصوب شده است، با انتشار پیام‌هایی در توییتر مخالفت خود را با واگذاری کتابخانه‌‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور اعلام کرد. او نوشت:

«کتابخانه روح پرورش فکری و اندیشه کودک و نوجوان است و جزء لاینفک کانون.»

علامتی در توییتی دیگر نوشت:

«بال مرغک کانون کتاب است و آشیانه آن کتابخانه‌هایش، صفحات پرافتخار آن از هم جدا نخواهد شد.»

Ad placeholder

اعتراض انجمن نویسندگان کتاب کودک‌ و نوجوان

انجمن نویسندگان کتاب کودک‌ و نوجوان نیز با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با تقاضای وزارت ارشاد برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انجمن نویسندگان کتاب کودک‌ و نوجوان در این بیانیه یادآوری کرده که «واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به هر نهاد دیگری به معنی تعطیلی این نهاد پرافتخار بوده و حاصل آن جز نابودی فعالیت‌های فرهنگی هنری تخصصی کودکان و نوجوانان و از بین بردن نهادی که نمونه‌اش در جهان انگشت‌شمار و موجب افتخار ایران است نخواهد بود.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«پیامد چنین اقدامی شرمساری تاریخی به‌خاطر ناتوانی در حفظ معتبرترین سازمان فرهنگی کشور است. ناتوانی در حفظ نهادی که از پیشینیان به ما رسیده و حاصل تلاش هزاران فعال فرهنگی در عرصه های مختلف در طول نیم قرن است.»

 انجمن نویسندگان کتاب کودک‌ و نوجوان همچنین یادآوری کرده است که تصمیم‌گیری درباره‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حیطه اختیارات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهاد رسمی قانون‌گذاری کشور است و هیئت وزیران نمی‌تواند مجوز واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را که شرکت دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است به نهادی غیردولتی بدهد و صدور چنین مجوزی از سوی هیئت دولت غیرقانونی است.

Ad placeholder

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۴۴ به ریاست فرح پهلوی و مدیریت لیلی امیرارجمند فعالیت خود را آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب، به‌ عنوان شرکت دولتی نظارت بر آن به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد.

نخستین کتابخانه کانون پرورش فکری در سال ۱۳۴۴ در پارک لاله تهران ایجاد شد.

در حال حاضر، تعداد مراکز ثابت فرهنگی‌ هنری کانون به بیش از ۸۳۰ مرکز در کشور رسیده است. در کتابخانه‌‌های کانون علاوه بر امانت کتاب، بیش از ۶۰ فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی همانند نقد کتاب، داستان‌ نویسی، شعرخوانی، قصه‌‌گویی، فیلمسازی، نقاشی، خوش‌ نویسی، آشنایی با شخصیت‌‌های علمی، هنری، تاریخی ایران و جهان، آشنایی با سرزمین‌‌ها، قوم‌ها، ملت‌‌ها و نژادها، مسابقه‌، در کنار برگزاری نمایشگاه‌‌های گوناگون، بازدیدهای گروهی و… انجام می‌‌شود.

کتابخانه‌ی مرجع کانون، مهم‌‌ترین کتابخانه‌ی تخصصی حوزه‌ی تعلیم و تربیت، هنر، ادبیات کودک کشور است که دارای گزیده‌‌ای از کتاب‌‌ها و نشریات ویژه‌ی کودک و نوجوان به ۲۵ زبان زنده دنیا است.

انتشار ۱۴۰ عنوان کتاب با شمارگانی بیش از سه میلیون جلد در سال، تولید هزاران دقیقه فیلم‌‌های کوتاه، بلند، زنده، مستند و پویانمایی، تولید ده‌‌ها عنوان نوار موسیقی، نمایش عروسکی، سرگرمی‌‌های سازنده، اسباب‌ بازی و نرم‌افزارهای آموزشی رایانه‌‌ای از جمله فعالیت‌های کانون به‌ شمار می‌‌روند.

Ad placeholder