آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار همبستگی و همکاری بین‌المللی برای مقابله با «جهان در خطر» شد.

گوترش این درخواست را شامگاه سه‌شنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر به‌وقت محلی در سخنرانی گشایش هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کرد.

او با اشاره به جنگ‌ها و تغییرات اقلیمی، ضعف سیستم مالی جهانی، فقر، نابرابری، گرسنگی و تفرقه و بی‌اعتمادی گفت:

«ما در برابر وظایف خود برای پیشبرد صلح، حقوق بشر و توسعه پایدار با جهانی در خطر روبه‌رو هستیم.»

دبیرکل سازمان ملل پیش از آغاز مجمع عمومی این سازمان افزود:

«مقابله با چالش‌های مشترک نیازمند همبستگی مستمر است و ما در این‌جا نیروی بالقوه این نهاد را در این زمینه نشان می‌دهیم.»

آنتونیو گوترش اظهار امیدواری کرد که هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل نقطه عطفی در مسیر تغییر زندگی ساکنان کره زمین و سیاره ما باشد.

هفته آینده، ده‌ها تن از سران دولت‌ها از سراسر جهان به نوبت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهند کرد.

یک منبع دیپلماتیک روسیه به خبرگزاری رویترز گفت به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور و نیمی از هیئت درخواستی مسکو برای سفر به نیویورک ویزا داده شده است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، در نامه‌ای به تاریخ دوم سپتامبر از واشنگتن درخواست ۵۶ ویزا کرده بود. این منبع دیپلماتیک روسیه گفت ایالات متحده ۲۴ ویزا را تأیید کرده است.

بر اساس توافق‌نامه سال ۱۹۴۷، ایالات متحده عموماً موظف است اجازه دسترسی دیپلمات‌های خارجی به سازمان ملل را بدهد. اما واشنگتن می‌گوید به دلایل امنیتی، تروریسم و یا ​​سیاست خارجی خود می‌تواند درخواست ویزا را رد کند.

سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که در حال مذاکره درباره موضوع ویزای هیئت روسیه با آمریکا است.

روابط آمریکا و روسیه از زمانی که مسکو در ماه فوریه به اوکراین کشور همسایه خود حمله کرد، دچار گسست شد.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌ دفتر ابراهیم رئیسی نیز امروز چهارشنبه ۲۳ شهریور در حاشیه نشست هیئت دولت گفت رئیسی قصد سفر به نیویورک را دارد و جزئیات این سفر «در زمان مشخص اطلاع‌رسانی خواهد شد».

علی بهادری سخنگوی دولت نیز پیش از این گفته بود که برنامه‌ریزی مقدماتی برای شرکت ابراهیم رئیسی در نشست عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است.

این نخستین سفر ابراهیم رئیسی به آمریکا جهت شرکت و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل است.

آمریکا ابراهیم رئیسی را یکی از عوامل اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ می‌داند و در پاییز ۲۰۱۹ او را به علت «همدستی در نقض جدی حقوق بشر» مورد تحریم‌ قرار داد.

ابراهیم رئیسی سال گذشته به دلیل آن‌چه همه‌گیری کرونا عنوان شد در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد اما ویدئوی ضبط شده‌ای از سخنان او در نشست پخش شد.

بسیاری از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که علیه شرکت رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل دست به اعتراض خواهند زد.

اجلاس سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل سه‌شنبه هفته آینده، ۲۹ شهریور / ۲۰ سپتامبر آغاز خواهد شد.

تاکنون تغییری در برنامه سخنرانی سران کشورها وجود ندارد اما انتظار می‌رود چندین نفر از رهبران در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم بریتانیا که روز قبل از آن، دوشنبه ۲۸ شهریور / ۱۹ سپتامبر برگزار می‌شود، شرکت کنند. این امر موجب ایجاد ابهام در روند کاری مجمع عمومی شده است. با این حال، سازمان ملل گفته است نشست در مورد آموزش که قرار است دوشنبه برگزار شود، طبق برنامه برگزار خواهد شد. حدود ۹۰ نفر از سران کشورها پیش از این حضور خود در مجمع عمومی را اعلام کرده‌اند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته است گوترش برای مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم به لندن سفر نخواهد کرد.

ریاست هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل را چابا کروشی، سفیر دایم مجارستان در سازمان ملل به‌مدت یک سال برعهده خواهد داشت. او جایگزین عبدالله شهید، رئیس هفتادوششمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل از کشور مالدیو شد.