در بحبوحه تشدید تنش در منطقه آسیا-اقیانوسیه، دیوید کوهن، معاون مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین می‌خواهد نیروهای مسلح او تا سال ۲۰۲۷ آمادگی کافی برای تصرف تایوان را به دست آورند و طرح‌های مربوطه را تهیه کنند. این مقام سیا همچنین در ادامه گفت که آژانس اطلاعاتی آمریکا همچنان امیدوار است مناقشه میان چین و تایوان به صورت مسالمت‌آمیز حل شود.

«او (شی جین پینگ) تصمیمی برای انجام این کار نگرفته است، اما از ارتش خود خواسته است که او را در موقعیتی قرار دهند که اگر ‌خواست این کار را انجام دهد، همه چیز آماده باشد.»

 به گزارش سی ان ان، کوهن گفت: «در مجموع، منافع شی جین پینگ در تایوان، به دست آوردن کنترل این کشور از طریق ابزارهای غیرنظامی است.»

ارتش ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ هم ارزیابی کرده بود که چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ به تایوان حمله کند، سناریویی که احتمالاً نیروی دریایی ایالات متحده و همچنین کشورهای اقیانوس آرام را درگیر خواهد کرد.

 بر اساس گزارش‌ها، پکن به صراحت اعلام کرده است که می‌خواهد تایوان را به صورت «مسالمت‌آمیز» با سرزمین اصلی چین متحد کند. دولت چین در نسخه سیاستگذاری‌ای که در ماه اوت منتشر شد، مجدداً بر تعهد خود به تاکتیک‌های غیرنظامی تاکید کرد، اما همچنین اعلام کرد که همه گزینه‌های ممکن را روی میز نگاه خواهد داشت از جمله اقدام نظامی.

تایوان پیشنهاد «یک کشور، دو سیستم» را رد می‌کند

در همین حال، تایوان پیشنهاد «یک کشور، دو سیستم» را که در نسخه سیاستگذاری چین ذکر شده، رد کرده و اعلام کرده است که فقط مردم کشورش حق تعیین آینده خود را دارند.

چین در مورد قصد خود در رابطه با تایوان صریح بوده و اغلب نارضایتی خود را از دخالت ایالات متحده در این موضوع ابراز کرده است.

در همین حال، تایوان تصمیم گرفته است تا بودجه دفاعی خود را در سال آینده ۱۵ درصد افزایش دهد تا توانایی بیشتری برای رویارویی احتمالی با جین به دست آورد. بر اساس گزارش‌ها، تایوان همچنین در حال طراحی برنامه‌هایی برای دفاع از کشورش در برابر تهدید واقعی ناشی از عملیات سایبری چین است.

اعتراض چین به دخالت آمریکا در موضوع تایوان

تنش در جنوب‌شرق آسیا بین چین و تایوان از زمان سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در روز ۲ اوت افزایش یافته است.

چین بارها با سفر رهبران ایالات متحده به تایوان مخالفت کرده و گفته است که پکن بر تایوان حاکمیت مطلق دارد و نباید سران آمریکا بر جدایی بخشی از سرزمین مادری چین پای بفشرند. با این حال، تایوان با تقویت روابط استراتژیک با غرب، به ویژه ایالات متحده، با تهدید دائمی چین مقابله کرده است.

سیاست ایالات متحده در مورد تایوان عامدانه مبهم باقی مانده است. اگرچه بایدن گفته است که در صورت حمله به جزیره، ایالات متحده از آن دفاع خواهد کرد ولی دولت آمریکا در موضع‌گیری رسمی همچنان از سیاست چین واحد حمایت می کند و تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی شناسد.

با این حال واشنگتن با فروش تسلیحات از تایوان دفاع کرده است. دولت بایدن اخیراً از کنگره خواسته است تا فروش تسلیحاتی به ارزش ۱٫۱ میلیارد دلار به تایوان را که شامل ۶۰ موشک ضد کشتی و ۱۰۰ موشک هوا به هوا می‌شود، تصویب کند.