طی روزهای اخیر با شدت گرفتن اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و برگزاری تجمعات مردمی در چندین شهر مختلف ایران به‌ویژه در شهرهای کُردنشین، ده‌ها تن از معترضان زخمی یا بازداشت شدند.

در این میان از آغاز اعتراضات مردمی (جمعه ۲۵ شهریور) تا این لحظه بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شدن دست‌کم شش شهروند کُرد به نام‌های فریدون محمودی، زکریا خیال، فرجاد درویشی، فواد قدیمی، رضا لطفی، محسن محمدی و مینو مجیدی در شهرهای سقز، پیرانشهر، ارومیه، دیواندره، دهگلان و کرمانشاه به تأیید شبکه حقوق بشر کردستان رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در بین زخمی‌شدگان دست‌کم سه کودک وجود دارد. احتمال داده می‌شود که تعداد زخمی‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات دوشنبه ۲۸ شهریور بیشتر از آماری باشد که تا این لحظه از سوی منابع حقوق بشری منتشر شده است.

از روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در ادامه اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی، مردم در شهرهای سقز، سنندج، بانه، دهگلان، دیواندره، کامیاران و مریوان در استان کردستان و شهرهای مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، نقده، ارومیه و سردشت در استان آذربایجان غربی و شهرهای روانسر و جوانرود، کرمانشاه، پاوه و ایلام با تعطیلی کسب و کارهای خود دست به اعتصاب عمومی گسترده‌ زدند.

با گذشت چند ساعت از آغاز اعتصاب عمومی کسبه و بازاریان در اغلب شهرهای مذکور، مردم معترض به قتل مهسا (ژینا) امینی به خیابان‌ها آمدند و با شعارهایی از جمله، «زن، زندگی، آزادی»، «می‌کشم می‌کشم هر آن‌که خواهرم کُشت» و «مرگ بر دیکتاتور» در شکلی بسیار وسیع‌تر از روزهای قبل اقدام به برگزاری تجمعات و تظاهرات اعتراضی کردند.

در روزهای گذشته اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی تبدیل به اعتراضاتی سراسری و فراگیر شده است و معترضان از اعتراض به قتل مهسا امینی فراتر رفته و کل نظام را در شعارهای خود هدف گرفته‌اند. از صبح چهارشنبه ۳۰ شهریور دانشجویان دانشگاه الزهرا، تهران و بهشتی اعتراضات خود را سازماندهی کردند. دیروز سه‌شنبه مردم برخی از شهرهای ایران فراخوان برای ادامه تجمعات اعتراضی منتشر کرده‌ بودند.

در این میان اما سرنوشت نامعلوم ده‌ها تن از معترضان بازداشت‌شده به دست نیروهای امنیتی نگرانی خانواده‌ها را به دنبال داشته است.

از روز دوشنبه ۲۸ شهریور با گسترده‌تر شدن تجمعات اعتراضی، شماری از فعالان مدنی و معترضان به قتل حکومتی مهسا امینی در شهرهای کامیاران، دیواندره، مریوان، سقز، پاوه، سنندج، بوکان، مهاباد، ارومیه و تبریز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند و با گذشت چند روز علی‌رغم پیگیری‌های خانواده‌ها تا این لحظه از سرنوشت و مکان نگهداری هیچ کدام از بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست.

در همین ارتباط «کولبرنیوز» اخیراً اسامی و تصاویر تعدادی از معترضان که در جریان اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در روزهای گذشته بازداشت شده بودند را منتشر کرده است.

گزارش‌های زمانه درباره قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی را دنبال کنید:

اعتراض‌های فراگیر به قتل حکومتی مهسا امینی بار دیگر از دانشگاه‌ها آغاز شد
قتل حکومتی مهسا امینی: بازداشت گسترده اعضای تشکل فمینیستی «ژیوانو» در سنندج
ادامه اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی در شهرهای گوناگون ایران
گسترش اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی: معترضان در پاوه، تهران، رشت و مشهد هم به خیابان آمدند
قتل حکومتی مهسا امینی: در آستانه اعتصاب عمومی کردستان، اعتراضات در سنندج و کرج
ستاد امر به معروف: به جای یک گشت مشخص، تبلیغ بیشتر و آتش به اختیار کردن طرفداران حجاب
قتل مهسا امینی؛ فراخوان فعالان زنان در ایران برای تجمع اعتراضی و تجمع در دانشگاه تهران
گلوله، پاسخ سوگواری ــ گزارشی از شهروندان زخمی‌شده در مراسم خاکسپاری مهسا امینی
پدر مهسا امینی: «قسم می‌خورم دخترم را از بین بردند»
اعتراض یکصدای تشکل‌های کارگری و مدنی مستقل ایران به قتل حکومتی مهسا امینی
اعتراض‌های گسترده به کشته شدن مهسا امینی در سنندج؛ نیروهای امنیتی به معترضان حمله کردند
خاکسپاری مهسا امینی ــ به معترضان عزادار در برابر فرمانداری سقز شلیک کردند
مهسا امینی پس از چهار روز کما، در بیمارستان کسری جان باخت ــ شعار علیه رهبر جمهوری اسلامی در اعتراض‌ها
روایت شاهدان عینی از برخورد خشن گشت ارشاد؛ دختر ۲۲ ساله سقزی در کما