بیش از ۱۷۶ تن از دانشگاهیان جهان بیانیه‌ای را به مناسبت درگذشت مهسا امینی و خیزش مردم ایران منتشر کرده و اعلام کردند در کنار مبارزه مداوم مردم ایران برای آزادی و عدالت می‌ایستند.

در این بیانیه که نام کثیری از چهره‌های شناخته‌شده از جمله سارا احمد، فمینست و پژوهشگر مستقل و نوآم چامسکی، استاد بازنشسته‌ انستیتوی تکنولوژی ماساچوست و ده‌ها تن از دانشگاهیان ایرانی‌تبار و غیر ایرانی در فهرست امضاکنندگان آن به چشم می‌خورد، آمده است:

«ما از فوت مهسا (ژینا) امینی ۲۲ ساله ناشی از اعمال وحشیانه ماموران به اصطلاح “گشت ارشاد” در ایران بسیار متاثر شدیم. مرگ نابهنگام و غم‌انگیز مهسا نشان دهنده ادامه سرکوب زنان ایرانی، به طور خاص، و جامعه مدنی ایران، به طور عام، است. مردم ایران از هر گروه و طبقه‌ای از مرگ او خشمگین شده‌اند و در چند روز گذشته به خیابان‌ها آمده‌اند تا نه تنها به سوگ مهسا بپردازند و با خانواده او ابراز همدردی کنند، بلکه بار دیگر به اقدامات سرکوبگرانه جمهوری اسلامی ایران اعتراض کنند.»

‌امضاکنندگان این بیانیه با ابراز «عمیق‌ترین تسلیت به خانواده مهسا امینی و خانواده‌های دلاورانی که جان خود را در این موج اخیر اعتراضات از دست دادند» و ضمن ابراز همبستگی و ایستادگی در کنار مردم ایران و «مبارزه مداوم آنها برای آزادی، عدالت و وقار» افزوده‌ اند:

«موج جدید اعتراضات سراسری در ایران نشانگر دوره‌ای تازه در تداوم جنبش وقار و تلاش برای زندگی آزاد و زندگی بهتر است، آن آرزوی زندگی که در جنبش‌های زنان، کارگران، دانشجویان، معلمان، بازنشستگان، اقلیت‌ها، صاحبان کسب و کار، و طبقه‌های میانه آشکار شده و می‌شود. این جنبش توسط زنانی رهبری می‌شود که یک نیروی اجتماعی قدرتمند را تشکیل می‌دهند. شعار کلیدی این جنبش، «زن، زندگی، آزادی» بازگو کننده تخیل اجتماعی ایرانیانی است که برای آینده‌ای روشن می‌جنگند. این جنبش اعتراضی بیانگر این واقعیت است که مدت‌های مدیدی است که ایرانیان از حکومت جزمی و مسئولیت ناپذیر حاکم و اقدامات و قوانین قرون وسطایی آن فراتر رفته‌اند.»

دو روز پیش نیز بیانیه دیگری با حضور دانشگاهیان و روشنفکران جهان منتشر شد. در آن بیانیه نیز نام‌های سرشناسی به چشم می‌خوردند از جمله: اوا ماژسکا، نویسنده و فیلسوف ضدفاشیست لهستانی؛ مایکل هارت، فیلسوف آمریکایی؛ سیلا بن‌حبیب، فیلسوف ترک‌ـ‌آمریکایی؛ دیوید مک‌نالی، نویسنده و پژوهشگر اقتصاد سیاسی؛ ژیلبر آشکار، نظریه‌پرداز لبنانی ــ فرانسوی؛ النکا زوپانچیچ، فیلسوف اسلوونیایی؛ اندرو کالپ، استاد انستیتو هنر کالیفرنیا؛ آنگلا کوخ، استاد مطالعات رسانه دانشگاه لینتس اتریش؛ کلر فونتن، کالکتیو هنری فمینیست سرشناس. و در میان ایرانیان نیز: هایده مغیثی، لیلا مندی، فریدا آفاری، مینو درایه، نایکا فروتن، مریم پالیزبان، شهرام خسروی، غلام خیابانی، محمدرضا نیکفر، کامران متین، نیره توحیدی، تورج اتابکی، سعید رهنما و …

https://www.radiozamaneh.com/732086

مهسا (ژینا) امینی که همراه با خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده بود، جمعه ۲۵ شهریور و سه روز پس از بازداشت به دست مأموران گشت ارشاد در بیمارستان کسری تهران جان باخت و پیکر او در سقز در میان اعتراضات مردم به خاک سپرده شد. بر اساس اعلام بیمارستان کسری هنگامی که این جوان ۲۲ ساله به این بیمارستان منتقل شد، علائم حیاتی در او دیده نمی‌شد. گزارش‌های مختلف از مرگ مغزی او به دلیل ضرب و جرح در بازداشتگاه گشت ارشاد حکایت دارد.  نخستین بار عزاداران کرد در سقز شعار « ژن، ژیان، ئازادی» را سر دادند.  این شعار در زبان و بیان دانشجویان دانشگاه تهران در روز یکشنبه ۲۷ شهریور در یک راهپیمایی اعتراضی به شعار زن، زندگی، آزادی ترجمه شد و به زودی با همه‌گیر شدن اعتراضات در سراسر ایران به شعار جنبش بدل گشت.

  پیشتر جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌‌های ایران دوشنبه ۲۸ شهریور در بیانیه‌ای خواهان برچیده شدن نهادهای گشت ارشاد و ستاد امر به معروف شده و ضمن حمایت از تلاش‌های مدنی زنان ایران در راه استیفای حقوق خود بر ضرورت حفظ امنیت آنان در برابر تعرض به جان و کرامتشان تأکید کرده بودند.

حکومت جمهوری اسلامی تا کنون با شلیک گلوله به سمت معترضان و کشتار آن‌ها و دستگیری‌های گسترده مردم معترض و فعالان دست به سرکوب اعتراضات زده است.

لینک بیانیه در تریبون زمانه