پیروزی ائتلاف راست‌ها تنها چند ساعت طول کشید. جورجیا ملونی در شب انتخابات در هتلی مجلل، مقر حزب «برادران ایتالیا» منتظر ماند تا این‌که پیش‌بینی‌ها هیچ شکی در موفقیت آشکار ائتلاف آن‌ها باقی نگذاشتند. سپس این زن ۴۵ ساله در مقابل رسانه‌ها ظاهر شد و مورد تشویق هوادارانش قرار گرفت و با اطمینان خاطر ادعای خود را برای رهبری دولت بعدی بیان کرد. ملونی گفت:

«ایتالیایی‌ها در این انتخابات سراسری دستور روشنی دادند. دستورالعملی روشن برای یک دولت راست میانه به رهبری برادران ایتالیا.»

۱۷ درصد جلوتر

بر اساس پیش‌بینی‌های شبکه تلویزیون دولتی آر.ای.آی ایتالیا، ائتلاف جناح راست در انتخابات با اختلاف حدود ۱۷ درصد نسبت به حزب دمکرات و متحدانش پیروز شد. حزب لیگ به رهبری ماتئو سالوینی و حزب فورزا ایتالیا به رهبری سیلیو برلوسکونی با هم به حدود ۴۳ درصد آرا دست یافتند.

حزب «برادران ایتالیا» با بیش از ۲۵ درصد آرا قوی‌ترین نیرو در ائتلاف راست‌گرایان است. این حزب تقریباً به اندازه کل ائتلاف چپ میانه حول دموکرات‌ها (حدود ۲۶ درصد) رأی به‌دست آورد.

جورجیا ملونی گفت در مبارزات انتخاباتی اغلب علیه او و حزب‌اش تهاجمی برخورد شد اما اکنون او می‌خواهد رئیس دولتی برای همه باشد. او افزود:

«این مهم است که درک کنیم اگر برای رهبری این ملت فراخوانده شویم، باید این کار را برای همه انجام دهیم. ما این کار را برای همه ایتالیایی‌ها با هدف متحد کردن این مردم انجام خواهیم داد.»

«غرور ملی و هویت ملی»

همزمان ملونی در نطق پیروزی ۹ دقیقه‌ای خود به هوادارانش قول داد که «غرور ملی و هویت ملی» نقش مهم‌تری در آینده ایتالیا ایفا خواهند کرد. او گفت:

«هدف بزرگی که ما در زندگی و به‌عنوان یک نیروی سیاسی برای خود تعیین کردیم این بود که ایتالیایی‌ها دوباره به ایتالیایی بودن و به اهتزاز درآوردن پرچم سه رنگ خود افتخار کنند.»

ملونی که کار سیاسی خود را در احزاب نئوفاشیست آغاز کرد، خود را محافظه‌کار توصیف می‌کند. مخالفان اما او را متهم می‌کنند که هرگز کاملاً از فاشیسم فاصله نگرفته است. بخش خبری شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان نوشته است که ایتالیا از زمان حکومت فاشیستی بنیتو موسولینی راست‌ترین دولت را برگزیده است.

حزب دموکرات شکست را پذیرفت

حزب دمکرات ایتالیا یکشنبه شب (شب انتخابات) شکست خود را پذیرفت. این حزب چپ میانه تنها حدود ۲۰ درصد را به‌دست آورد. دبورا سراکیانی معاون دبیرکل حزب از پیروزی ائتلاف راست متأثر شد و از گفتن تبریک به برنده انتخابات خودداری کرد. سراکیانی گفت:

«امشب نمی‌توانیم پیروزی جناح راست به رهبری جورجیا ملونی را به‌رسمیت نشناسیم. با این حال، ما فکر می‌کنیم که روز غم‌انگیزی برای کشور است.»

جنبش «پنج ستاره» با کسب حدود ۱۶ درصد آرا به موفقیت بالایی دست یافت. این حزب با یک برنامه پوپولیستی به‌ویژه در جنوب فقیرتر کشور موفق بود و حتی در برخی مناطق جنوب ایتالیا از ائتلاف راست پیشی گرفتند.

کمترین مشارکت در انتخابات

جوزپه کونته، رهبر حزب «پنج ستاره» گفت:

«این برای حزب ما  نتیجه سیاسی قابل توجهی است و بدان معنی است که مبارزه با نابرابری‌ها، راهنمای کار ما در دوره جدید قانونگذاری خواهد بود.»

در نیروهای میانی، لیست چپ-لیبرال Azione/Italia Viva با حدود ۷,۵ درصد به نتیجه قابل توجهی دست یافت و پشت سر فورزا ایتالیای برلوسکونی قرار گرفت. در ائتلاف راست، حزب لیگ بازنده بزرگ بود، و آرای آن از ۱۷ درصد پیش‌بینی‌ها به زیر ۹ درصد کاهش یافت.

مشارکت در انتخابات پارلمانی ایتالیا به لحاظ تاریخی ضعیف بود. تنها ۶۳,۸ درصد از کسانی که حق رأی داشتند در انتخابات شرکت کردند و این کمترین میزان مشارکت در تاریخ ایتالیاست.