ستاد مشترک ارتش کره جنوبی پنج‌شنبه ۱۴ مهر / ۶ اکتبر اعلام کرد که در رزمایش جدید کره شمالی دست‌کم هشت جت جنگنده و چهار بمب‌افکن شرکت داشتند. بنا به این گزارش، پرواز آن‌ها حوالی ساعت دو بعد از ظهر به‌وقت محلی در شمال مرز هوایی بین‌ دو کره انجام شد و همزمان تمرین شلیک هوا به زمین نیز انجام دادند.

این اقدام جدید کره شمالی، کره جنوبی را بر آن داشت تا ۳۰ فروند جنگنده خود را در این منطقه مستقر کند.

کره شمالی روز پنج‌شنبه تنها یک ساعت پس از محکوم کردن جابه‌جایی ناو هواپیمابر آمریکایی در منطقه و نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، دو موشک بالستیک کوتاه‌برد به سمت ژاپن شلیک کرد.

مقامات سئول و واشنگتن گفته‌اند کره شمالی در سال جاری حدود ۴۰ موشک از جمله بزرگترین موشک‌های بالستیک قاره پیما (ICBM) پرتاب کرده است و به‌نظر می‌رسد آماده انجام نخستین آزمایش هسته‌ای خود از سال ۲۰۱۷ تاکنون است.

شلیک‌های روز پنج‌شنبه به‌دنبال بازگشت ناو هواپیمابر «یو.اس.اس رونالد ریگان» به آب‌های نزدیک شبه‌جزیره کره و نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به آزمایش‌های اخیر کره شمالی انجام شد.

این پرتاب موشک ششمین پرتاب در ۱۲ روز گذشته و اولین پرتاب موشک میان‌برد کره شمالی (IRBM) از روز سه‌شنبه بر فراز ژاپن بود که منجر به مانور مشترک موشکی کره جنوبی و آمریکا شد. در این مانور یک موشک هیونموـ۲ کره جنوبی اندکی پس از پرتاب، دچار مشکل شد و سقوط کرد، اما به کسی آسیب نرسید.

پرتاب موشک توسط کره شمالی را رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی و دولت ژاپن تأیید کرده‌اند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت:

«اگر تنها تعداد دفعات پرتاب‌های موشک پایان سپتامبر را محاسبه می‌کنیم، این ششمین بار در مدت زمان کوتاه است و مطلقا نمی‌توان آن را تحمل کرد.»

هامادا یاسوکازو، وزیر دفاع ژاپن نیز گفت:

«کره شمالی بی‌امان و به‌طور یک‌جانبه تحریکات خود را به‌ویژه از ابتدای سال جاری تشدید کرده است و این  ثبات شبه‌جزیره کره و همچنین جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند.»

به‌گفته وزیر دفاع ژاپن، اولین موشک در روز پنج‌شنبه تا ارتفاع حدود ۱۰۰ کیلومتر و برد ۳۵۰ کیلومتر پرواز کرد و دومین موشک ارتفاع تخمینی ۵۰ کیلومتر داشت و ۸۰۰ کیلومتر نیز برد آن بود.

وزارت دفاع کره جنوبی نیز گفت این موشک‌ها از نزدیکی پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی پرتاب شدند.

Ad placeholder

کره شمالی آمریکا را به‌دلیل گفت‌وگو با شورای امنیت سازمان ملل درباره «اقدامات متقابل عادلانه» خود در مورد مانور مشترک کره جنوبی و ایالات متحده محکوم کرد. پرتاب‌های جدید موشک و تمرین گلوله‌باران هواپیماهای جنگنده نشان‌دهنده واکنش کره شمالی به تحرکات نظامی کره جنوبی و متحدانش است.

وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای همچنین واشنگتن را به دلیل بازگرداندن ناو هواپیمابر خود در نزدیکی شبه‌جزیره کره محکوم کرد و آن را تهدیدی جدی علیه ثبات در منطقه است.

استقرار ناو هواپیمابر و گروه ضربتی آن متشکل از ناوهای جنگی در پاسخ به پرتاب موشک میان‌برد کره شمالی بر فراز ژاپن، به‌طور ناگهانی انجام شد.

ارتش کره جنوبی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که گروه حمله ناوها به ناوشکن‌های کره جنوبی و ژاپن در آموزش دفاع موشکی دریایی پیوست.

در بیانیه ارتش کره جنوبی آمده است:

«این مانور بر روی تسلط بر روش‌های شناسایی، ردیابی و رهگیری از طریق اطلاعات هدف مشترک در صورتی که کره شمالی دست به  تحریکات موشکی بالستیک بزند، متمرکز است.»

آمریکا پرتاب‌های کره شمالی در روز پنج‌شنبه را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تهدیدی برای همسایگان منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی دانست و آن را محکوم کرد.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن به رویکرد دیپلماتیک متعهد است و از کره شمالی می‌خواهد وارد گفت‌وگو شوند.

روز چهارشنبه، ایالات متحده چین و روسیه را متهم کرد که با جلوگیری از تلاش‌ها برای تقویت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ، رهبر کره شمالی را تقویت می‌کنند. تحریم‌ها علیه کره شمالی  به‌دلیل پیشبرد برنامه‌ تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک این کشور اعمال شده‌اند.

آمریکا و متحدانش نمایش قدرت نظامی خود را در منطقه افزایش داده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد دورنمای کمی برای تحریم‌های بین‌المللی بیشتر توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد. شورای امنیت پیش از این  قطعنامه‌هایی را در ممنوعیت توسعه موشکی و هسته‌ای کره شمالی تصویب کرده است.

گنگ شوانگ، معاون سفیر چین در سازمان ملل گفت شورای امنیت به جای تکیه بر لفاظی‌های تند یا فشار، باید نقش سازنده‌ای ایفا کند.

در ماه مه گذشته، چین و روسیه تلاش ایالات متحده برای تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل پرتاب موشک‌های بالستیک جدید این کشور را وتو کردند و شورای امنیت را برای اولین بار از آغاز تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۰۶، به صحنه جبهه‌بندی تقسیم کردند.

Ad placeholder