پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اوکراین را به «حمله تروریستی» به پلی که روسیه و کریمه را به هم متصل می‌کند، متهم کرد، انفجارهایی پایتخت اوکراین را لرزاند. رویترز این حملات را نخستین نشانه از عزم مقام‌های روسیه برای انتقام از اوکراین خوانده است.

شاهدان به رویترز گفتند که پس از وقوع چندین انفجار شدید، ستون بزرگی از دود غلیظ از مرکز کی‌یف به هوا برخاست. راشا تودی، رسانه رسمی روسیه دلیل این انفجارها را حمله موشکی به مناطق مرکزی پایتخت اوکراین اعلام کرد.

رسانه‌های روسیه می‌گویند چندین انفجار در منطقه شوچنکو در مرکز کی‌یف رخ داد. ویتالی کلیچکو، شهردار اوکراین هم در کانال تلگرامی خود نوشت که نیروهای امدادی در پایتخت برای کمک به آسیب‌دیدگان احتمالی بسیج شده‌اند.

آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین هم گفت که یک موشک به خیابان ولادیمیرسکایا، جایی که دفتر اصلی سرویس امنیتی اوکراین (SBU) مستقر است، اصابت کرد.

گراشچنکو ویدئوهایی را در تلگرام به اشتراک گذاشت که نشان می‌دهد ابرهایی از دود بر فراز آسمان بلند می‌شود و گفت که چندین خودروی غیرنظامی منهدم شده است.

پوتین روز یکشنبه گفت که انفجار روز شنبه ۸ اکتبر/۱۶ مهر روی پل تنگه کرچ، «یک اقدام تروریستی با هدف از بین بردن زیرساخت‌های غیرنظامی مهم است.» این پل یک مسیر اصلی تدارکاتی برای نیروهای مسکو در جنوب اوکراین است.

پوتین در یک پیام ویدئویی گفت: «این کار توسط سرویس‌های ویژه اوکراین طراحی و اجرا شد.»

اوکراین مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است اما مقامات ارشد روسیه پیش از نشست شورای امنیت ملی در روز دوشنبه خواستار واکنش سریع کرملین شدند.

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه، پیش از این نشست گفت که روسیه باید «تروریست‌هایی» که مسئول این حمله هستند را بکشد.

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از مدودف نوشت: «روسیه تنها می‌تواند با کشتن مستقیم تروریست‌ها به این جنایت پاسخ دهد، همانطور که در سایر نقاط جهان مرسوم است. این همان چیزی است که شهروندان روسیه انتظار دارند.»

پل کرچ یک شریان حیاتی برای بندر سواستوپل است. سواستوپل محل استقرار ناوگان دریای سیاه روسیه و نمادی مهم از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ است.

پوتین در سال ۲۰۱۸ راه آهن و جاده ۱۹ کیلومتری که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، با سر و صدای زیادی افتتاح کرد.

انفجار در این پل در میانه شکست‌های روسیه در میدان جنگ و گزارش‌های اولیه مقامات اوکراینی مبنی بر کشف یک گور جمعی بزرگ در شهر لیمان رخ داد. لیمان شهری مهم در شرق اوکراین است که به تازگی آزاد شده.

خشم پوتین از این حمله با نگرانی‌های فزاینده مبنی بر اینکه مسکو ممکن است به سلاح‌های هسته‌ای متوسل شود همزمان شد. پوتین بارها به غرب هشدار داده است که هر شکلی از حمله به روسیه می‌تواند پاسخ هسته‌ای داشته باشد.

وزارت حمل و نقل روسیه می‌گوید انفجار در تنگه کرچ خط مواصلاتی روسیه به کریمه را از بین نبرده و «‌از زمان انفجار نزدیک به ۱۵۰۰ نفر و ۱۶۲ محموله سنگین با کشتی از تنگه کرچ عبور کرده‌اند».

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که مایحتاج نیروهای این کشور در جنوب اوکراین می‌توانند «به طور کامل» از طریق مسیرهای زمینی و دریایی موجود تأمین شوند.

حمله تازه به زاپوریژژیا

الکساندر استاروخ فرماندار منطقه زاپوریژژیا بامداد دوشنبه گفت در نتیجه گلوله‌باران روسیه در طول شب یک ساختمان مسکونی در شهر زاپوریژژیا ویران شد. یک مقام شهری گفت که در این حمله حداقل یک نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.

حملات پیش از سحر، سومین حمله از این دست علیه منطقه در چهار روز گذشته بود. به گفته مقامات اوکراینی، در حمله روز یکشنبه به آپارتمانی در شهر زاپوریژژیا دست کم ۱۳ نفر کشته و ۸۷ نفر دیگر از جمله ۱۰ کودک زخمی شدند.

ستاد کل ارتش اوکراین گفت که در حمله اخیر از هفت موشک هدایت شونده ضد هوایی استفاده شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، حمله روز یکشنبه به زاپوریژژیا را محکوم کرد و آن را «مطلقا شیطانی» خواند.

شهر زاپوریژژیا، در حدود ۵۲ کیلومتری یک نیروگاه هسته‌ای تحت کنترل روسیه، در هفته‌های اخیر مورد گلوله باران مکرر قرار گرفته است و ۱۹ نفر در روز پنجشنبه کشته شدند.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند و ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات دولت مستقر منصوب روسیه در زاپوریژژیا گفت که نیروهای اوکراینی شهر را با هدف «بهره‌برداری تبلیغاتی» گلوله باران کرده‌اند.

بیشتر بخش‌های منطقه زاپوریژژیا، از جمله نیروگاه هسته‌ای، از روزهای اولیه تهاجم روسیه در فوریه تحت کنترل روسیه بوده است. پایتخت این منطقه یعنی شهر زاپوریژژیا، همچنان تحت کنترل اوکراین است.