کره شمالی دو موشک کروز راهبردی دوربرد را آزمایش کرده است و کیم جونگ اون، رهبر این کشور «نمایش موفقیت‌آمیز توانایی حمله هسته‌ای تاکتیکی» این کشور را ستایش کرد.

رسانه دولتی کره‌شمالی صبح پنجشنبه ۱۳ اکتبر/۲۱ مهر گزارش داد، این آزمایش که روز چهارشنبه انجام شد، با هدف «افزایش کارایی و توان رزمی» موشک‌های کروز مستقر در ارتش خلق کره «برای عملیات هسته‌ای تاکتیکی» انجام شد.

کره شمالی از پرتاب موشک به عنوان دفاع در برابر تهدیدات ایالات متحده دفاع می‌کند.

این آخرین مورد از یک سری پرتاب موشکی است که تنش در شبه جزیره کره را افزایش داده و این نگرانی را تشدید کرده که پیونگ یانگ ممکن است اولین آزمایش هسته‌ای خود را پس از پنج سال انجام دهد.

بر اساس گزارش رسانه دولتی کره‌شمالی، موشک‌های کروز ۲۰۰۰ کیلومتر را بر فراز دریا طی کردند و به اهداف مورد نظر، اما نامشخص خود اصابت کردند.

رهبر کره شمالی با تاکید بر اینکه این آزمایش هشدار واضح دیگری به «دشمنان» بود، گفت که این کشور «باید به گسترش حوزه عملیاتی استراتژی موشک‌های هسته‌ای ادامه دهد تا قاطعانه از هرگونه بحران نظامی و تجاوز در هر زمان جلوگیری کند و به طور کامل ابتکار عمل را در دست بگیرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده از اظهار نظر در مورد این پرتاب‌ها خودداری کرد و گفت که واشنگتن همچنان بر هماهنگی با متحدان و شرکا برای مقابله با تهدیدات ناشی از کره شمالی متمرکز است.

روز دوشنبه، رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کیم بر دو هفته تمرینات تاکتیکی هدایت شونده هسته‌ای، از جمله آزمایش موشک بالستیک میان برد جدید (IRBM) که در اعتراض به رزمایش‌های دریایی مشترک اخیر کره جنوبی بر فراز ژاپن پرتاب شد، نظارت کرده است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی زمانی به طور معمول آزمایش‌های تسلیحاتی این کشور را گزارش می‌کردند، اما در ماه‌های اخیر این کار را متوقف کردند و جزئیات اندکی در مورد امکانات موشک‌های جدیدشان ارائه می‌دهند و بیشتر تبلیغاتشان بر «توانایی فوق‌العاده» این تسلیحات است.

برخی تحلیلگران نظامی به‌‌ویژه در کره‌جنوبی می‌گویند موشک‌های کروز کره شمالی، نیروی هوایی و تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی احتمالاً بسیار کمتر از آنچه تبلیغات نشان می‌دهد، توانمند هستند.

موشک‌های کروز کره شمالی معمولاً توجه کمتری نسبت به سلاح‌های بالستیک برمی‌انگیزند، زیرا این نوع موشک‌ها بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ممنوع نشده‌اند.

کیم جونگ اون دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی – کوچک‌تر، سبک‌تر و طراحی‌شده برای استفاده در میدان نبرد – را در کنگره سراسری حزب در ژانویه ۲۰۲۱ در اولویت قرار داد و اولین بار در سپتامبر همان سال یک موشک کروز «استراتژیک» را آزمایش کرد.

تحلیلگران می گویند این اولین سلاح این کشور است که دارای قابلیت هسته‌ای است و یک پیشرفت نگران کننده است زیرا در صورت وقوع درگیری، ممکن است مشخص نباشد که کلاهک هسته‌ای یا متعارف را حمل می‌کند.

این کشور ماه گذشته قوانین هسته‌ای خود را برای اجازه حملات پیشگیرانه مورد بازنگری قرار داد و کیم جونگ اون، کره شمالی را یک قدرت هسته‌ای «غیرقابل بازگشت» اعلام کرد و عملاً به احتمال مذاکرات بر سر زرادخانه این کشور پایان داد.

جو بایدن روز چهارشنبه از آخرین به روز رسانی استراتژی امنیت ملی ایالات متحده رونمایی کرد، اما این استراتژی تنها یک اشاره کوچک به کره شمالی داشت.

دانیل راسل، دیپلمات ارشد ایالات متحده برای شرق آسیا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، گفت که اشاره کوتاه به موضوع کره شمالی موضوعی قابل توجه است چرا که این پیام را حمل می‌کند که استراتژی آمریکا در قبال کره شمالی «جستجوی دیپلماسی پایدار در جهت خلع سلاح هسته‌ای» است آن هم در صورتی که کره شمالی به طور قاطع مخالفت کامل خود را با مذاکرات بر سر خلع سلاح هسته‌ای نشان داده است.