به گزارش خبرگزاری رویترز، هفت عضو دموکرات و دو نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ اکتبر/۲۱ مهر  به صدور احضاریه برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای  شهادت تحت سوگند در رابطه با حمله به ساختمان کنگره رأی دادند. بنی تامپسون، نماینده دموکرات این هیئت گفت:

«او باید پاسخگو باشد. او باید پاسخگوی اعمال خود باشد. او باید پاسخگوی آن افسران پلیسی باشد که جان خود را برای دفاع از دموکراسی ما به خطر انداختند. او موظف است به میلیون‌ها آمریکایی پاسخ دهد.»

کمیته ابتدا اسناد و شهادت‌های ضبط شده درباره حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را بررسی کرد و سپس به این تصمیم رسید که ترامپ را برای پاسخگویی احضار کند.

۵ و ۶ ژانویه ۲۰۲۱، طرفداران دونالد ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در واشنگتن تجمع کردند. ترامپ در سخنرانی خود به هوادارانش دستور داد تا به سمت پایتخت آمریکا بروند تا اطمینان حاصل شود که انتخابات ۲۰۲۰ منتفی است. متعاقباً گروهی طرفدار ترامپ به کنگره رفتند و سرانجام به ساختمان حمله کردند. در آن زمان کنگره در جلسه‌ای بود که شمارش آرا کالج انتخابات را انجام می‌داد و در مورد آن بحث می‌کرد.

قانون فدرال می‌گوید که عدم رعایت احضاریه کنگره جرم است و مجازات آن یک تا ۱۲ ماه حبس است. اگر احضاریه کمیته نادیده گرفته شود، مجلس نمایندگان باید در مورد ارجاع به وزارت دادگستری، که صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد اتهامات را دارد، رأی دهد.

ترامپ با اظهارنظرهای خشم‌آلود در شبکه Truth Social به این رأی پاسخ داد. رئیس جمهوری سابق احضاریه کمیته را «مایه خنده در سراسر جهان» دانست.

استیو بنن، یکی از مشاوران سابق ترامپ به دلیل ندیده گرفتن احضاریه کنگره آمریکا در دادگاهی محاکمه و مجرم شناخته شد و هفته آینده حکم محکومیت او اجرا می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا اما برخلاف توصیه کنگره از پیگرد قانونی مارک میدوز، یکی دیگر از متهمان این پرونده صرف‌نظر کرد.    

دادستان‌های فدرال همچنین در حال تحقیق درباره اسناد طبقه‌بندی شده‌ای هستند که از ویلای رئیس جمهوری سابق به دست آمده است.    

کمیته منتخب مجلس نمایندگان بیش از یک سال است که در حال تحقیق در مورد حمله به ساختمان کنگره است. در این حمله بیش از ۱۴۰ افسر پلیس مجروح و چندین نفر کشته شدند. کمیته با بیش از ۱۰۰۰ شاهد صحبت کرده است.

جلسه پنج‌شنبه پس از هشت جلسه استماع در اوایل سال جاری و یک جلسه در ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار شد.   

کمیته شواهدی از مأموران سرویس مخفی و مقامات اطلاعاتی ارائه کرد که گفته بودند انتظار داشتند طرفداران ترامپ به خشونت متوسل شوند.  یک ایمیل سرویس مخفی در ۲۶ دسامبر آن سال هشدار داده بود: «برنامه آنها به معنای واقعی کلمه کشتن مردم است. لطفاً این نکته را جدی بگیرید و بیشتر تحقیق کنید.»

رأی‌گیری روز پنج‌شنبه ممکن است آخرین اقدام عمومی کمیته قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای ۸ نوامبر باشد.

جلسات استماع برگزار شده در سال جاری ممکن است برخی از جمهوری‌خواهان را متقاعد کرده باشد که ترامپ مسئولیت حمله به کنگره را بر عهده دارد.  

بیش از ۸۸۰ نفر در ارتباط با این خشونت‌ها دستگیر شده‌اند که تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر آن‌ها به جرم خود اعتراف کرده‌اند.