باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا گفت که حمایت نکردن علنی از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ در ایران «اشتباه» دولت او بوده است.

اوباما در یک مصاحبه با برنامه پادکستی «پاد سیو آمریکا» که قرار است نسخه کامل آن روز شنبه ۱۵ اکتبر/۲۳ مهرماه منتشر شود گفت که در زمان آغاز اعتراضات عمومی در سال ۱۳۸۸ در کاخ سفید اختلافاتی بر سر نحوه واکنش دولتش وجود داشت.

در بخش کوچکی از این مصاحبه که در فضای مجازی منتشر شده است، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت که دلیل عدم حمایت آمریکا، اتهاماتی بوده که مقام‌های جمهوری اسلامی به مخالفان می‌زنند و آن‌ها را وابسته به آمریکا می‌دانند. او گفت که این نگرانی وجود داشت که در صورت اعلام حمایت، افراد فعال در آن اعتراضات با این اتهام مواجه شوند و اعتراضات خیابانی تضعیف شود.

عملکرد دولت اوباما در قبال جنبش سبز در سال‌های گذشته همواره محل بحث و گفت‌وگو بوده است. در آن اعتراضات، برخی از معترضان در خیابان‌ها شعار «اوباما، یا با اونا یا با ما» سر می‌دادند که اعتراضی علنی به محافظه‌کاری واشنگتن در قبال آنچه بود که در ایران رخ می‌داد.

حال ۱۳ سال پس از جنبش سبز، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گفت: «هر بار که ما نوری از امید را در مردمی که خواهان آزادی هستند، می‌بینیم، باید درباره آن صحبت کنیم، باید به آنها توجه و از آنها حمایت کنیم، باید با آنها ابراز همبستگی کنیم.»

اوباما در مورد اعتراضات سراسری کنونی هم گفت که پیش‌بینی نتایج آن «دشوار است»:

 «نارضایتی عمیقی از عملکرد جمهوری اسلامی در میان مردم ایران وجود دارد. زنان از تبعیض سیستماتیک و عملکرد سرکوبگرانه رژیم جمهوری اسلامی ناراضی هستند. پیش‌بینی اینکه این اعتراضات به تغییری بنیادین در ایران می‌شود سخت است.»

بایدن: در کنار زنان شجاع ایران می‌ایستیم

همزمان با انتشار بریده این مصاحبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا هم گفت که از اعتراضات گسترده در ایران «متحیر» شده است و ایالات متحده در کنار «زنان شجاع» ایران ایستاده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در کالجی در ایروین کالیفرنیا در سخنرانی خود خطاب به گروهی از معترضان که تابلوهای «ایران آزاد» را در دست داشتند، گفت: «می‌خواهم بدانید که ما در کنار شهروندان، زنان شجاع ایران هستیم.»

بایدن گفت: «آنچه در ایران روی داد، مرا حیرت‌زده کرد. چیزی رخ داده است که فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها فروکش کند.»

بایدن پیش از سخنرانی در مورد کاهش هزینه‌های خانواده‌های آمریکایی در ایروین، نزدیک لس‌آنجلس، که دارای جامعه ایرانی بزرگ است، به طور خلاصه درباره اعتراضات ایران صحبت کرد.

بایدن گفت: «زنان در سراسر جهان به طرق مختلف مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، اما آنها باید بتوانند آنچه را که می‌خواهند بپوشند. ایران باید به خشونت علیه شهروندان خود که صرفاً از حقوق اساسی خود استفاده می کنند، پایان دهد.»

ایران پس از قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد شاهد بزرگ‌ترین موج تظاهرات خود در سال‌های اخیر بوده است.

اعتراضات به رغم آنچه عفو بین‌الملل آن را «سرکوب وحشیانه بی‌امان» خوانده، برای چهارمین هفته متوالی، ادامه یافته است. رژیم جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات اخیر از سلاح‌های جنگی به صورت گسترده استفاده کرده است و علاوه بر بزرگسالان، تعدادی از دانش‌آموزان معترض را هم دستگیر کرده است. در «حمله همه جانبه به کودکان معترض» هم تاکنون کشته‌شدن ۲۳ کودک گزارش شده است.