کارگران نیشکر هفت‌تپه، همان گونه که چند روز پیش گفته بودند، صبح سه شنبه ۲۶ مهر دست از کار کشیدند و با تجمع در مقابل ساختمان «مدیریت» خواستار پاسخگویی مدیران این شرکت شدند.

کانال مستقل کارگران هفت‌تپه در تلگرام چند تصویر از تجمع کارگران در محوطه مجتمع کشت و صنعت را منتشر کرده است.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) هم با انتشار یک تصویر از کارگران معترض که مقابل ساختمان مدیریت مجتمع کشت و صنعت تجمع کرده‌اند، به نقل از کارگران معترض نوشت: «در حال حاضر یکسال از ورود مدیران دولتی شرکت توسعه نیشکر به هفت تپه می‌گذرد ولی اقدامی به جز به‌روز کردن معوقات مزدی و بیمه‌ای ما صورت نگرفته است.»

این خبرگزاری «اجرای کامل طرح تجمیع و طبقه‌بندی مشاغل، بازگرداندن مزایای قانونی و عرفی، کنار گذاشتن چندین قوانین چندگانه در پرداخت‌ها و قراردادها و همسان کردن سطح دستمزد بین تمام طرح‌های شرکت توسعه نیشکر ، پرداخت حق پاداش کشت» را اصلی‌ترین مطالبات کارگران معترض عنوان کرد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه پیش از این در یک فراخوان گفته بودند که یکسال بعد از ورود مدیران دولتی و عملی نشدن وعده‌های آن‌ها «صبر کارگران تمام شده است»

در این فراخوان بازگشت به کار اسماعیل بخشی، نماینده کارگران در سال ۱۳۹۷ که در جریان اعتراضات گسترده کارگران در آن سال بازداشت، شکنجه و اخراج شد هم به عنوان یکی از خواسته‌های اصلی کارگران عنوان شده است.

Ad placeholder

کارگران نیشکر هفت‌تپه سال گذشته پس از ۵ سال مبارزه و مقاومت سرانجام توانستند از مالکان بخش خصوصی بزرگترین مجتمع کشت و صنعت نیشکر خاورمیانه خلع ید کنند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی مرداد ۱۴۰۰ رأی خلع ید از مالکان هفت‌تپه که به دلیل اختلاس ارزی بازداشت شده بودند، داد. در مهر همان سال مدیریت این کارخانه به بخش دولتی واگذار شد.

کارگران می‌گویند که در یک سال گذشته سطح زیر کشت و تولید در کارخانه افزایش یافته اما مدیران دولتی مستقر در این شرکت به کارگران گفته‌اند که «همسان‌سازی حقوق کارگران هفت‌تپه با کارگران طرح های هفت گانه بنا به دلایلی انجام نخواهد شد».

بنا بر گزارش منابع نزدیک به کارگران نیشکر هفت‌تپه، مدیران این شرکت در روزهای گذشته ابتدا تلاش کردند با برجسته کردن «اختلاف قومی» میان کارگران مانع شکل‌گیری تجمع و اعتصاب شوند.

در ادامه اقدام‌های مدیران دولتی برای جلوگیری از شکل‌گیری اعتصاب، شامگاه یک‌شنبه مبلغ هفت میلیون به عنوان پاداش به برخی از کارگران پرداخت شد. اما انطور که کارگران مستقل هفت‌تپه گفته‌اند این «کارشکنی و اختلاف‌افکنی‌ها تأثیری در تصمیم کارگران نداشته است».

بر اساس اعلام کارگران اعتصاب در روز چهارشنبه ۲۷ مهر نیز ادامه خواهد داشت.

Ad placeholder