رسانه‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند عصر شنبه ۳۰ مهر رئیس دولت، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئيس قوه قضاییه در یک نشست مشترک درباره «مهمترین موضوعات و مسایل کشور» بحث و تبادل نظر کرده‌اند. جزئیات این نشست مشترک سران سه قوه همانند دفعات قبل منتشر نشد.

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) تأکید بر «ضرورت تقویت نظم و آرامش در همه بخش‌ها به‌ویژه فضای کسب و کار و مراکز تولیدی با حمایت فعالان اقتصادی» را سخن مشرک ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدباقر قالیباف عنوان کرد. همکاری و هماهنگی برای «ناکام گذاشتن دشمنان» در «ایجاد وقفه و مانع در فعالیت مراکز علمی و پژوهشی و فضای تولید» هم بخش دیگری از «تاکید» دورهمی سران سه قوه گزارش شده است.

همزمان با این نشست، علی بهادر جهرمی، سخنگوی دولت هم در یک گفت‌وگو اعتراضات گسترده در ایران را به «دشمن» نسبت داد. او همانند دیگر مقام‌های حکومتی معترضان را «معاندان» و عامل آنچه که «حوادث اخیر» خواند دانست و گفت: «دشمن در حوادث اخیر سعی کرد نگذارد تا کشور در تغییر نظم جهانی که در حال رقم خوردن است، به جایگاه خود برسد.»

بهادری جهرمی در ادامه با تکرار چندباره واژه «دشمن» مدعی شد که آن‌ها بعد از اینکه از مسیر تحریم به نتیجه نرسیدند «سعی کردند تا مردم را با مشکلات داخلی مشغول کنند».

سخنگوی دولت بدون اینکه در باره علت اعتراض‌های گسترده که بیش از یک ماه است جریان دارد، سخنی بگوید، گفت: «معاندان» – واژه‌ای که جمهوری اسلامی برای مخالفان خود استفاده می کند- «به دنبال جرقه‌ای بودند تا کشور را مشغول موضوعی کنند تا جوانان ما نتوانند به جایگاهی دست یابند و با تحلیل‌ها و خبررسانی‌های نادرست، کشور و مردم را مشغول خود کنند».

او بدون این‌که درباره خشونت حکومت علیه معترضان که اغلب آن‌ها جوان و حتی نوجوان هستند توضیحی بدهد، ادعا کرد «جوان دهه هفتادی و هشتادی سیلی محکمی به گوش دشمن خواهند زد».

این ادعا در شرایطی از زبان سخنگوی دولت مطرح شد که بنا بر گزارش‌های رسمی جوانان مشارکت پررنگی در اعتراضات دارند و ۴۲ درصد بازداشت شدگان کمتر از ۲۰ سال سن دارند و ۴۸ درصد آن‌ها نیز ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند.

همچنین بنا بر گزارش فعالان حقوق بشر و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ده‌ها دانش‌آموز نیز در جریان اعتراضات بازداشت شده‌اند و ۳۰ دانش آموز نیز به ضرب گلوله یا شکل‌های دیگر خشونت ماموران حکومتی به قتل رسیدند.

وزیر آموزش و پرورش چندی قبل بازداشت دانش‌آموزان را تأیید کرد و گفت که آن‌ها به کانون‌های اصلاح و تربیت که زیر نظر سازمان زندان‌ها است منتقل شده‌اند. یوسف نوری اما تا به حال شمار دانش‌آموزان بازداشت شده را اعلام نکرده است.

سخنگوی دولت هم همانند دیگر مقام‌های حکومتی در این باره چیزی نگفت اما در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد دولت «از هر روش مسالمت‌آمیز برای انتقال کلام و حتی اعتراض استقبال می‌کند».

او همچنین در حالی که ده‌ها دانشجو در سراسر ایران بازداشت شده‌اند، رابطه دولت را با آنچه که «نخبگان» خواند، خوب ارزیابی کرد و بدون این‌که درباره واکنش دانشجویان به حضور ابراهیم رئیسی در دانشگاه الزهرا اظهار نظر کند، گفت: «رئیس دولت در یکسال گذشته شش بار به دانشگاه رفت».

حضور ابراهیم رئیسی در شروع سال تحصیلی با اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه الزهرا همراه شد.

بهادری جهرمی در ادامه بازهم از بیان جزئیات حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشجویان دانشگاه شریف خوداری کرد و تنها حضور معاون اول رئیس دولت در خوابگاه این دانشگاه را یادآور شد و آن را اقدام دولت برای آن‌چه که «رفع ناراحتی‌ها» خواند، برشمرد.

نیروهای امنیتی و لباس شخصی دهم مهر به دانشگاه شریف یورش بردند و شماری از دانشجویان را بازداشت یا مجروح کردند. دانشگاه شریف ۲۶ مهر در یک اطلاعیه از برگزاری یک نشست با حضور شورای دانشگاه و «دو مقام امنیتی ارشد» که نام و رتبه آنها اعلام نشد، خبر داد. بر اساس این بیانیه نتیجه این نشست «عذرخواهی دو مقام امنیتی ارشد» از دانشجویان بود.