سانتیاگو سانچز، شهروند ۴۱ ساله اسپانیایی، کوهنورد باتجربه، چترباز سابق و هوادار فوتبال، برای آن‌که بتواند مسابقات جام جهانی فوتبال را در قطر از نزدیک تماشا کند از اسپانیا راهی این کشور شد اما از سه هفته پیش که وارد ایران شد خبری از او در دست نیست و این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد سرنوشت او در ایران که به دلیل اعتراضات سراسری متشنج است، برانگیخته است.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، سانتیاگو سانچز، آخرین بار پس از راهپیمایی در ۱۵ کشور و به اشتراک گذاشتن سفر خود در اینستاگرام طی ۹ ماه گذشته، در عراق دیده شد.

خانواده سانچز دوشنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر گفتند آخرین بار در ۱۰ مهر / ۲ اکتبر، یک روز پس از عبور او از مرز عراق و ایران، با او صحبت کرده‌اند. مادرش سلیا کوگدور گفت:

«ما عمیقاً نگرانیم. من و همسرم نمی‌توانیم اشک‌هایمان را متوقف کنیم.»

والدین سانتیاگو سانچز آخرین پیام صوتی را که فرزندشان صبح ۱۰ مهر / ۲ اکتبر ظاهراً از ایران برایشان فرستاده بود و در آن برنامه‌های آینده خود را بازگو می‌کرد، با خبرنگاران در میان گذاشتند.

صدای آرام سانچز در این پیام می‌گفت:

«من با دوستی هستم که برای بردن من آمده است.»

او توضیح داد که قصد دارد روز بعد به تهران برود و در آن‌جا با یک شبکه تلویزیونی مصاحبه کند. گام بعدی او بندرعباس بود تا از آن‌جا با قایق به قطر برود. اما به‌گفته والدین سانتیگو حتی قبل از رسیدن به تهران دیگر اثری از او نیافتند.

سانتیاگو سانچز پیش از ورود به ایران به خانواده‌اش هشدار داده بود که ارتباطات در ایران به آسانی ماه‌های گذشته نخواهد بود. مادرش گفت:

«براساس آن‌چه گفته بود، بعد از چند روز نگران نشدیم که او پیامی نفرستاده است. اما پس از هشت یا ۹ روز، دخترم و دوستان نزدیکش به این فکر افتادند که باید ناپدید شدن او را گزارش کنیم.»

پدر و مادر سانتیاگو ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر ناپدید شدن او را گزارش دادند و پلیس و دیپلمات‌های اسپانیا گفتند به خانواده کمک می‌کنند.

وزارت امور خارجه اسپانیا اعلام کرد که هیچ اطلاعاتی در مورد محل سانتیاگو ندارد و سفیر اسپانیا در تهران در حال رسیدگی به این موضوع است.

تماس‌هایی هم با وزارت امور خارجه ایران گرفته شده اما پاسخی داده نشده است.

والدین او می‌گویند به روحیه ماجراجویانه پسرشان افتخار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند تنها هدف فرزندشان کمک به دیگران و حمایت از تیم فوتبال رئال مادرید بوده و «او نه به سود و نه علیه هیچ کس تبلیغی نکرده است».

گزارش ناپدید شدن سانتیاگو سانچز در ایران در حالی منتشر شده است که مردم معترض در سراسر ایران در بزرگترین جنبش ضد حکومتی در بیش از یک دهه اخیر قیام کرده‌اند.

حکومت ایران با خشونت معترضان را سرکوب کرده و بدون آن‌که مدرکی ارائه دهد «دشمنان خارجی» و گروه‌های کُرد در عراق را به دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم می‌کند.

سانتیاگو سانچز در اواخر ماه سپتامبر، پس از پیمودن هزاران کیلومتر طی ۱۱ ماه، وارد کردستان عراق شد. او یک روز قبل از ناپدید شدن، با یک راهنما در سلیمانیه صبحانه خورد. این راهنما به او در مورد وضعیت خطرناک سیاسی در ایران هشدار داد. راهنما گفت:

«او اصلاً عصبی به نظر نمی‌رسید و به من گفت: “همه چیز را مرتب کرده‌ام، نگران نباش”.»

سانچز قصد داشت با یک خانواده ایرانی در شهر کردنشین مریوان، یکی از شهرهایی که صحنه اعتراضات ضدحکومتی اخیر بود، ملاقات کند. راهنما گفت، اما پس از عبور او از مرز در یکم اکتبر، پیام‌های او پراکنده و رمزآلود شد. سانچز به راهنما گفت اوضاع در ایران با سلیمانیه «بسیار متفاوت» است. او در آخرین پیامش گفته بود: «ماجرا طولانی است».

سانتیاگو سانچز در آخرین به‌روزرسانی اینستاگرام خود تصاویری از خداحافظی احساسی خود با عراق را منتشر کرد و از سخاوتمندی یک خانواده کرد نوشت.