عصر روز چهارشنبه ۴ آبان به شاهچراغ شیراز حمله مسلحانه شد و ۱۵ نفر کشته و ۲۳ نفر مجروح شدند. این حمله در چهلمین روز قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی و همزمان با اعتراضات گسترده در سراسر کشور انجام شد.

رسانه‌های جمهوری اسلامی بلافاصله از «حمله تروریستی» به شاهچراغ شیراز خبر دادند و در گزارش‌های اولیه خود روایت‌های متناقضی درباره این رویداد منتشر کردند، از جمله در مورد شمار «تروریست‌ها».

پس از گذشت ساعاتی از این رویداد گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس سه روز عزای عمومی در استان فارس اعلام کرد و گفت پیکر کشته‌شدگان روز شنبه ۷ آبان  در شاهچراغ تشییع و خاکسپاری می‌شود. محبی‌پور همچنین افزود:

«حال عمومی تروریستی که عملیات انتحاری در حرم شاهچراغ انجام داد وخیم بوده و تاکنون مورد بازجویی قرار نگرفته است.»

به‌رغم پذیرش مسئولیت این حمله از سوی داعش تردید در این‌باره همچنان ادامه دارد. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند پوستری که در پیوند با رویداد شاهچراغ ساعاتی بعد منتشر شد پیش از وقوع این حادثه تهیه شده بود. آن‌ها با دستیابی به داده‌های مربوط به این پوستر بر روی اینترنت، این موضوع را مطرح کردند. برخی دیگر فیلم منتشرشده از یک مهاجم را که رسانه‌های جمهوری اسلامی آن را منتشر کردند، جعلی خواندند و پرسیدند چگونه یک «تروریست» بدون آن‌که چهره خود را بپوشاند بدون مانع و مشکل وارد شاهچراغ شده و با سلاحی که خشاب آن زود خالی می‌شود به درون ساختمان شلیک می‌کند.

خبرگزاری تسنیم اما در گزارشی در این‌باره نوشت:

«رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و سرویس‌های اقماری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و افراد فعال در آن‌ها با شتاب بخشیدن به فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی در حال تردیدافکنی درباره تروریستی بودن این موضوع هستند تا نقش سرویس‌های امنیتی در این اقدام تروریستی را کمرنگ کنند.»

در پی این رویداد، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم حمله به شاهچراغ را کار «دشمنان انقلاب» خواند و گفت «این شرارت، قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند».

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز بر شناسایی عاملان و آمران این حادثه تأکید کرد و گفت آن‌ها باید به اشد مجازات محکوم شوند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تلاش کرد تا تلویحاً حمله به شاهچراغ را به اعتراضات سراسری مربوط کند و در اینستاگرام خود نوشت «این جنایت، نیات شوم مشوقان ترور و خشونت در ایران را کاملاً روشن کرد» و «اطلاعات موثقی موجود است که دشمنان، پروژه چند لایه ناامن‌سازی ایران را طراحی کرده‌اند».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز نوشت:

«این فاجعه دلخراش اتمام حجتی است با همه کسانی که در هفته‌های گذشته با ایجاد ناآرامی، زمینه را برای توطئه‌های دشمن فراهم کردند.»

روزنامه کیهان چاپ تهران که زیر نظر حسین شریعتمداری نماینده مستقیم رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود، پنج‌شنبه ۵ آبان در مطلبی با عنوان «این گفت‌وشنود نیست؛ یک حرف بس است!» نوشت:

«اگر در برخورد قاطع و پشیمان‌کننده با آشوبگران مماشات نمی‌شد و اگر برخی از شخصیت‌های سیاسی که خودباختگی و کم‌دانی، محترمانه‌ترین احتمال درباره آن‌هاست به تلویح و تصریح از آشوبگران حمایت نمی‌کردند و اگر حمله‌ به جان و مال و ناموس مردم را “‌اعتراض‌”! نمی‌نامیدند، به احتمال بسیار زیاد تروریست‌های‌حمله‌کننده به زائران حرم شاهچراغ علیه‌السلام در میان آشوبگران‌اخیر دستگیر شده بودند و فرصت جنایت دیروز از آن جرثومه‌های فساد گرفته شده بود.»

https://twitter.com/OfficialToomaj/status/1585378501770694656

حزب مؤتلفه اسلامی نیز در پیامی حمله به شاهچراغ را کار «فتنه‌گران» دانست و در پیامی آن را به اعتراضات سراسری پیوند زد و نوشت:

«صراحتاً از آن‌ها که ساده‌اندیشانه فتنه را با اعتراض اشتباه گرفتند و از جریان‌هایی که در این فتنه مواضع آن‌ها با آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها و اکنون طراحان و عاملان ترور بی‌رحمانه حرم مطهر شیراز همسویی داشت، می‌خواهد که اشتباه و خطا و تحلیل‌های غلط خود را تصحیح کنند و مواضع شفاف و قاطع در برابر این فتنه بیگانه‌ساز و عوامل فتنه بگیرند.»

پیش از این در موارد این‌چنینی دیده شده است که مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی وقایعی همچون حمله به شاهچراغ را بهانه‌ای برای سرکوب شدید معترضان قرار می‌دهند. اکنون نیز به‌نظر می‌رسد همین روش در حال تکرار است.