روز گذشته سه‌شنبه ۱۰ آبان / اول نوامبر، اسرائیل برای پنجمین بار در کمتر از چهار سال، انتخابات پارلمانی برگزار کرد. کمیسیون انتخابات اسرائیل صبح چهارشنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر با شمارش ۸۴,۰۳ درصد آرا اعلام کرد که بلوک احتمالی نتانیاهو برای تشکیل دولت ۶۵ کرسی را به‌دست آورده است، اگرچه این تعداد با شمارش بیشتر آرا تغییر خواهد کرد.

برای کسب اکثریت و تشکیل ائتلاف در پارلمان اسرائیل (کنست) ۱۲۰ کرسی کافی است. حزب لیکود به‌رهبری نتانیاهو تاکنون به تنهایی ۳۱ کرسی کسب کرده است.

به‌نظر می‌رسد ائتلاف حاکم به‌رهبری یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی در حال فروپاشی است. پیش‌بینی می‌شود که جبهه یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی، ۵۴ تا ۵۵ کرسی به‌دست آورد. حزب «یش عتید» (آینده آن‌جاست) متعلق به لاپید تاکنون به تنهایی ۲۴ کرسی را به‌دست آورده است.

 حزب راست افراطی «صهیونیست‌های مذهبی» که احتمالاً در ائتلاف نتانیاهو شرکت خواهد داشت با به‌دست آوردن ۱۴ کرسی سومین حزب قدرتمند محسوب می‌شود. این حزب در انتخابات قبلی تنها شش کرسی کسب کرده بود.

ائتلاف «وحدت ملی» که از حزب «آبی و سفید» بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل و حزب «امید جدید» گیدون سار تشکیل شده است و حزب «شاس» که منافع یهودیان فوق سنتی با تبار شرقی را نمایندگی می‌کند، هر کدام ۱۲ کرسی دارند.

براین اساس حزب چپگرای «میرتس» با ۳,۲۳ درصد آرا نتوانسته است حداقل ۳,۲۵ درصد رأی لازم برای کسب نمایندگی کنست را به‌دست آورد، هرچند برخی از نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که این حزب موفق خواهد شد در نهایت چهار تا پنج کرسی کسب کند.

«بَلَد» (مجلس ملی دموکراتیک)، حزب عربی اپوزیسیون نیز با ۳,۰۷ درصد آرا در آستانه ورود به کنست است.

حزب اسلامگرای «فهرست متحد عربی» (رعام) که در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شد چهار کرسی را به‌دست آورد، با شمارش ۸۰ درصد آرا، با ۴,۲۵ درصد ازحداقل لازم برای ورود به پارلمان فراتر رفته است. «جبهه حداش ـ تعال» لیست مشترکی از حزب تعال و ائتلاف سیاسی حداش که از منافع اعراب ساکن اسرائیل و تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین پشتیبانی می‌کند نیز با ۳,۹۴ درصد وارد کنست شده است.

اگر در نهایت «رعام»، «بلد» یا «میرتس» نتوانند در کنست کرسی به‌دست آورند، چشم‌انداز نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی بیشتر خواهد شد، اما اگر هر سه بتوانند وارد کنست شوند، بخت او ​​کم می‌شود.

در هر حال شمارش تاکنونی، کل آرا را بازتاب نمی‌دهد زیرا آرا از مناطق مختلف اسرائیل در زمان‌های مختلف ثبت می‌شوند و درصدهای تخصیص‌یافته به هر حزب احتمالاً با ادامه شمارش آرا تغییر خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو در ستاد انتخاباتی حزب لیکود گفت:

«ما رأی اعتماد عظیم مردم اسرائیل را به‌دست آوردیم و در آستانه یک پیروزی بسیار بزرگ هستیم.»

نتانیاهو که پس از هفته‌ها مبارزات انتخاباتی در سراسر کشور، با بیان این‌که «مردم راهی متفاوت می‌خواهند؛ آن‌ها امنیت می‌خواهند»، وعده تشکیل یک «دولت ملی باثبات» داد و جمعیت طرفدار او شعار «بی‌بی، پادشاه اسرائیل» سر دادند.

بنیامین نتانیاهو در بازگشت خود به قدرت سیاسی، به احزاب سنتی مذهبی «شاس»، «اتحاد یهودیت توراتی» و «صهیونیست‌های مذهبی» نیاز دارد.

نتانیاهوی ۷۳ ساله با اتهامات اختلاس، کلاهبرداری و فساد مواجه است. او هرگونه تخلف را رد می‌کند و اتهامات علیه خود را با انگیزه سیاسی می‌داند.

طبق گزارش کمیسیون انتخابات، مشارکت در انتخابات پارلمانی اسرائیل  ۷۱,۳ درصد بود که بالاترین میزان مشارکت از سال ۲۰۱۵ است.