ائتلاف چپ میانه حول سوسیال دموکرات‌های مته فردریکسن، نخست‌وزیر کنونی دانمارک در آخرین لحظه اکثریت حداقلی را در انتخابات به‌دست آورد. پس از شمارش تمامی آراء ریخته‌شده به صندوق‌های رأی در داخل دانمارک، اردوگاه چپ توانست ۸۷ کرسی را به‌دست آورد و «بلوک آبی» متشکل از احزاب راست محافظه‌کار ۷۲ کرسی کسب کرد.

انتخابات پارلمانی دانمارک روز گذشته، سه‌شنبه ۱۰ آبان / یکم نوامبر برگزار شد و تقریباً ۴,۳ میلیون دانمارکی برای رأی دادن فراخوانده شدند. بیش از ۲۰۰ هزار رأی‌دهنده برای نخستین بار در انتخابات شرکت می‌کردند.

در مبارزات انتخاباتی مسائل داخلی، مبارزه با تورم و قیمت بالای انرژی از اصلی‌ترین مسائل بودند.

۲۷,۵ درصد از رأی‌دهندگان در انتخابات به سوسیال دموکرات‌ها رأی دادند و به آن‌ها ۵۰ کرسی در پارلمان تعلق گرفت. در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۹، آراء این حزب ۱,۶ درصد بیشتر شد. این بهترین نتیجه انتخاباتی حزب سوسیال دموکرات در بیش از دو دهه بود.

پیش از اعلام نتایج، بعد از ظهر سه‌شنبه شبکه «تی‌وی۲» دانمارک این نتیجه را پیش‌بینی کرده بود. شامگاه سه‌شنبه شبکه «دی‌آر» نیز اعلام کرد که شمار آراء ائتلاف چپ میانه از ۸۶ کرسی به ۸۷ کرسی افزایش یافته است.

برای دستیابی به اکثریت ۹۰ کرسی از ۱۷۹ کرسی پارلمان دانمارک ضروری است. ۱۷۵ کرسی متعلق به داخل دانمارک است و گرینلند و جزایر فارو نیز به‌عنوان بخشی از پادشاهی دانمارک هر کدام دو کرسی دارند. انتخابات در جزایر فارو پیش از این، در روز دوشنبه برگزار شده بود.

همچون شش انتخابات گذشته، دو کرسی گرینلند در نخستین ساعات چهارشنبه ۱۱ آبان / ۲ نوامبر به ائتلاف چپ رسید. بدین ترتیب در پایان، ائتلاف چپ میانه دقیقاً به ۹۰ کرسی (۸۷ کرسی از داخل دانمارک، یک کرسی از جزایر فارو و دو کرسی از گرینلند) رسید.

مته فردریکسن ۴۴ ساله به‌رغم موفقیت در انتخابات صبح چهارشنبه در مقابل هواداران حزب سوسیال دموکرات در کپنهاگ اعلام کرد که روز چهارشنبه استعفای دولت خود را به مارگرت دوم، ملکه دانمارک تقدیم خواهد کرد.

او با استعفای خود می‌خواهد به‌منظور تشکیل دولت جدید راه را برای ملکه هموار کند. از این طریق معلوم خواهد شد که رهبران کدام یک از احزاب بیشترین بخت را برای تشکیل دولت جدید دارند. از آن‌جایی که سوسیال دموکرات‌ها بار دیگر به قوی‌ترین حزب دانمارک تبدیل شده‌اند، فردریکسن احتمالاً این مأموریت را برعهده خواهد گرفت.

مته فردریکسن سپس می‌تواند احتمالات تشکیل یک دولت گسترده از نیروهای میانی را بررسی کند. فردریکسن بارها در طول کارزار انتخاباتی تأکید کرده بود که هدف او همکاری گسترده دولتی با جبهه میانی سیاسی در کشور است.

فردریکسن از سال ۲۰۱۹ رهبری دانمارک را با یک دولت اقلیت سوسیال دموکرات برعهده دارد. این معمولاً متکی به حمایت پارلمان از احزاب چپ است، اما همچنین به آرای راست در سیاست سختگیرانه مهاجرت بستگی دارد.

مشارکت رأی‌دهندگان در دانمارک به‌طور سنتی بالاست. در آخرین انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۹، ۸۴,۶ درصد شرکت کرده بودند و این بار نیز ۸۴,۱ درصد از دانمارکی‌های واجد شرایط پای صندوق‌های رأی رفتند.