حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۱۱ آبان در یک نشست خبری مشترک با فیصل المقداد همتای سوریه خود که به تهران سفر کرده بود از آغاز گفت‌وگوهای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. امیرعبداللهیان گفت:

 «در روزهای آینده هیأتی از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. امیدواریم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط آژانس علیه ایران بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌‌های فنی عبور کنیم.»

ایران در مذاکرات برجام خواهان بسته شدن پرونده تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های اتمی مبهم و اعلام‌نشده جمهوری اسلامی بود. طرف غربی این درخواست را نپذیرفت و  مذاکرات از مسیر خارج شد. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۸ اکتبر/۶ آبان در نشستی در بنیاد کارنگی با اشاره به سه مکان هسته‌ای اعلام نشده با آلودگی به ذرات اورانیوم گفته بود:

«ایران می‌بایست وظایفش را انجام دهد. آنها تعهداتی دارند. انجام این تعهدات لطف کردن نیست. اگر چیزی در آنجا وجود داشته که نمی‌بایست در آنجا وجود داشته باشد  باید برای ما توضیح دهند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند. از طرف دیگر رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران روز گذشته اعلام کرد که دولت بایدن با توجه به سرکوب معترضان در ایران، حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ اوکراین و با در نظر گرفتن مواضع ایران در مورد برنامه‌هسته‌ای‌اش دیگر قصد ندارد وقت خود را بر سر احیای برجام هدر دهد. یک مقام کاخ سفید هم در مصاحبه با اکسیوس گفته است که حتی اگر جمهوری اسلامی بخواهد بر سر میز مذاکرات بازگردد، بعید است که آمریکا پا پیش بگذارد. با این‌حال وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه نشست خبری مشترکش با همتای سوری خود در تهران ادعا کرد:

«به رغم برخی اظهارات متناقض مقامات آمریکایی تبادل پیام‌ها ادامه دارد و نسبت به باز تنظیم جدول زمان‌بندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.»

گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با بورل

در همین راستا و در ادامه دیپلماسی نمایشی دولت سرکوبگر رئیسی، ساعتی بعد امیرعبداللهیان و جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان از آمادگی جمهوری اسلامی ایران «برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار» خبر داد.

بورل هم خاطرنشان کرد که پیام ایران را به طرف آمریکایی ارسال کرده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق ایران و آژانس در مسیر همکاری و پاسخگویی به سوالات آژانس را گامی رو‌ به جلو خواند.

در همان حال جمعی از سفرا و دیپلمات‌های ارشد پیشین جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای خواستار تجدید نظر در سیاست خارجی و شیوه حکمرانی جمهوری اسلامی شدند.  آن‌ها در این بیانیه با اشاره به ناتوانی و ناکارآمدی سیاست خارجی دولت سرکوبگر رئیسی نوشته‌اند:

«تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مذاکرات احیای برجام، با وجود ماه‌ها مذاکره، هنوز نتوانسته است نتیجه ملموسی در این حوزه داشته و به دستاوردی در کاهش تحریم‌ها برسد، موضوعی که دولت را در حل مسائل و رفع مشکلات ناتوان نشان می‌دهد و بازخورد این ناتوانی را می‌توان در انباشت مطالبات مردم و نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی مشاهده نمود.»