کره شمالی صبح پنج‌شنبه ۱۲ آبان / ۳ نوامبر بار دیگر چندین موشک بالستیک پرتاب کرد. کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که یکی از این موشک‌ها احتمالاً موشک بالستیک قاره‌پیما ICBM بوده است. کره شمالی همچنین دست‌کم دو موشک کوتاه‌برد هم شلیک کرد.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که موشک بالستیک قاره‌پیما از فراز آسمان این کشور عبور کرده‌ است اما بعد یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن این خبر را تصحیح کرد و گفت موشک‌ از رادار خارج شده‌ است. شبکه تلویزیونی اف‌اِن‌اِن ژاپن به‌نقل از محافل دولتی گزارش داد که این پرتابه در اقیانوس آرام و در حدود ۱۱۰۰ کیلومتری شرق ژاپن سقوط کرد.

موشک‌های بالستیک قاره‌پیما بیشترین برد را در زرادخانه کره شمالی دارند و می‌توانند به کلاهک هسته‌ای مجهز شوند.

ژاپن، کره جنوبی و آمریکا به‌شدت از آزمایش‌های موشکی انتقاد کردند.

به‌گفته وزارت امور خارجه کره جنوبی، چو هیون دونگ، معاون وزیر امور خارجه این کشور و وندی شرمن، همتای آمریکایی او، در یک گفت‌وگوی تلفنی، موشک‌پرانی مجدد کره شمالی را محکوم کردند و آن را «تأسف‌آور و غیراخلاقی» خواندند.

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت شلیک‌های مکرر موشکی کره شمالی «به هیچ‌وجه قابل بخشش نیست».

کره شمالی شمار آزمایش‌های موشکی خود را افزایش می‌دهد

آنکیت پاندا، از بنیاد غیرانتفاعی کارنگی برای صلح بین‌المللی (CEIP)، یکی از اندیشکده‌های بی‌طرف در امور بین‌المللی، گفت ژاپن و کره جنوبی پیش از این همواره آزمایش‌های موشکی کره شمالی بد تشخیص داده‌اند. پاندا گفت:

«هیچ یک از این کشورها حس‌گرهای مادون قرمزی را که در دسترس آمریکا قرار دارد و امکان تشخیص فوری مراحل پرتاب موشک را فراهم می‌سازد و بسیار قابل اعتماد است، در اختیار ندارند.»

در اوایل اکتبر، کره شمالی موشکی را شلیک کرد که برای اولین بار در پنج سال گذشته بر فراز مجمع الجزایر ژاپن پرواز کرد و هشداری به ساکنان این کشور محسوب شد. این دوربردترین موشکی بود که پیونگ یانگ تا کنون شلیک کرده بود.

پیونگ یانگ همچنین روز چهارشنبه دست‌کم ۲۳ موشک به سمت دریا شلیک کرد. یک موشک از مرز دریایی عبور کرد و در نزدیکی ساحل نه‌چندان دور از آب‌های سرزمینی کره جنوبی فرود آمد.

شلیک موشک‌های کره شمالی در هفته جاری با مانور نظامی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده آغاز شد. کره شمالی این مانور را «تحریک‌کننده» خواند.

در این رزمایش که به نام «طوفان هوشیار» شناخته می‌شود، حدود ۲۴۰ هواپیمای جنگی از جمله جنگنده‌های اف-۳۵ شرکت دارند که به صورت شبانه‌روزی مأموریت‌های شبیه‌سازی‌شده را انجام می‌دهند.

کاخ سفید می‌گوید چنین رزمایش‌هایی بخشی از برنامه آموزشی معمول ایالات متحده با کره جنوبی است.